Tøffe tider, men Reiseliv 2010 økte

Publisert Sist oppdatert

- Dette viser at Reiseliv har flere viktige dimensjoner: Vi er Norges nasjonale arena og møteplass for vår egen turist- og besøksindustri. Vi er de internasjonale nasjoners utstillingsvindu i Norge. Vi er en gedigen plattform for relasjonsbygging og møtevirksomhet, og vi er ikke minst en særdeles slagkraftig arena for direkte salg. I år hadde vi flere nyheter og samarbeidskonstellasjoner, blant annet med HSMAI/Møtebørsen og en egen fotomesse, og vi la til ytterligere en dimensjon som vi nå satser sterkt på fremover, nemlig kunnskaps- og kompetansebygging, sier en fornøyd Torill Engelberg.


Det er Argus Analyse som har gjennomført publikumsundersøkelsen i løpet av de to publikumsdagene lørdag og søndag, som viser at folk som kommer til Reiseliv er på reisefot, bokstavelig talt, og at hele 85,5 prosent enten kjøper sin reise på messen, eller planlegger å gjøre det innen 3 måneder.


Det har vært et tøft år for turist- og besøksindustrien i Norge som for resten av verden, med sterke budsjettkutt over alt. Derfor er også reiselivsindustrien glade for at årets Reiseliv både befestet og forsterker sin tilstedeværelse og posisjon som vår nasjonale arena for både den norske og internasjonale reiselivsindustrien.


Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge understreker at Reiseliv er en viktig arena for norsk reiselivsnæring. - Besøkstallene viser at folk kommer til messen for å orientere seg om spennende tilbud og opplevelser, sier han.


Oslo
hadde satset betydelige ressurser på årets messe og markerte seg med både Eurovisjonsfinalen og ski-VM. Også Oslos turistsjef, Tor Sannerud i VisitOSLO, er meget godt fornøyd. - Reiseliv er en viktig møteplass i Oslo-området. For VisitOSLO er det av stor betydning å være tilstede både i forhold til næringens aktører og for å kommunisere med lokalbefolkningen, og alle besøkende på Reiseliv om hva som skjer i Oslo i perioden fremover, ikke minst med tanke på våre store begivenheter utover året.

- Det fine med Reiseliv er at vi speiler hele den norske turist- og besøksindustrien, i tillegg til de 162 nasjonene som var representert i år, og vi synes det var veldig moro at ”Gjøvik Land Toten” ble kåret til messens beste nasjonale stand, påpeker Torill Engelberg. - Det viser at destinasjonene og kommunene også utenfor de store byene er offensive og tilstedeværende i markedet og får betalt for det.

Markedssjef Arne-Jørgen Skurdal sier de fikk mye positiv oppmerksomhet under publikumsdagene, og det blir ikke mindre av at de ble best av alle norske destinasjonene.

Det var knyttet stor spenning til restplass.no deltakelse på årets Reiseliv. Hva i alle verden skulle Norges markedslende reisebyrå på Internett gjøre her, de som virkelig regjerer på Internett? Daglig leder Jason Eckhoff i restplass.no er ikke i tvil om at fysisk tilstedeværelse i markedet er viktig også for internett-selskaper:

- Vi deltok på Reiseliv fordi vi gjerne ville møte våre kunder i virkeligheten også, og det angrer vi ikke på. Vi er veldig godt fornøyd med oppslutningen på messen. Det var høyt trykk fra besøkende både på de to fagdagene torsdag og fredag, og på publikumsdagene lørdag og søndag. Vi kjørte messetilbud og aktiviteter som ga gode resultat, og dette frister definitivt til gjentakelse neste år, sier Jason Eckhoff.

“Trade Council of Iceland” deltok på Reiseliv for første gang. Island har et spennende turistprodukt, og er offensive i markedet etter den tøffe tiden landet har vært igjennom. Director trade fairs Berglind Steindórsdóttir sier møtet med det norske publikum var veldig positivt: - Det er første gang vi deltar på en reiselivsmesse og vi hadde veldig god respons og messen ga oss gode resultat. Vi kommer tilbake også neste år for å vise hvilke eventyr vi har på Island.

Italia er et populært reisemål for mange nordmenn, og Italian State Tourist Board med Director Massimo Montarul viste frem Italia på Reiseliv: - Publikumsdagene var veldig gode for oss, med et meget målrettet publikum som virkelig var i posisjon for å orientere seg om hva vi har å by på i Italia. Det er en virkelig voksende interesse for Italia i Norge, og vi er veldig godt tilfredse med både kvaliteten på messen og publikumsbesøket.

Thailand er kåret til en av vinnerne på det norske utenlandsmarkedet. Marketing Manager Veena Bohlin i Tourism Authority of Thailand, er ikke mindre fornøyd etter årets Reiseliv:
-” Crazy and extremely good”, er uttrykk hun bruker for å beskrive interesser og responsen.
– Vi kommer definitivt sterkt tilbake neste år, understreker hun.

USA blir stadig mer populært i takt med konkurransen flyselskapene i mellom. Widar Jensen, er leder for paraplyorganisasjonen Discover America og ansvarlig for den store standen med mange ulike amerikanske regioner og byer. – Våre utstillere er fornøyde og mange har allerede gitt oss beskjed om at de kommer tilbake neste år. Vi opplevde bra trykk og synes det er moro at nordmennene virkelig har fått øynene opp for USA som reisemål.


Estonian Tourist Board
fikk prisen for beste utenlandske stand. Marketing Manager Kristiina Ojamaa er naturlig nok tilfreds: Ja, vi er kjempefornøyde med mye besøk på publikumsdagene, og mange møter og god respons også på fagdagene..


NRKs prosjektorganisasjon for Eurovision Song Contest
deltok også med egne folk på Visit Oslo stand. Event manager Stina Greåker i NRK syntes dette var en fin markering for Eurovisjonsfinalen:
- Hyggelig å være tilstede på Reiseliv og møte alle de som gleder seg til Eurovision Song Contest i mai. Vi rekrutterte Eurovisjonsfinale-verter på de to businessdagene, og snart starter billettsalget til arrangementene. Når Norge vinner i mai, kommer vi tilbake til Reiseliv neste år, smiler Stina Greåker.


En av nyhetene på Reiseliv var konseptet ”News Café”, der det foregikk aktiviteter alle dagene: Reise- og fagforedrag, underholdning og quiz. Her måtte også Spanias ambassadør hoppe etter Wirkola på den offisielle åpningen av Reiseliv 2010 torsdag morgen.

 ,,,,,,

Thumbnail Image: