Tøffe tider, men Reiseliv 2010 økte
- Dette viser at Reiseliv har flere viktige dimensjoner: Vi er Norges nasjonale arena og møteplass for vår egen turist- og besøksindustri. Vi er de internasjonale nasjoners utstillingsvindu i Norge. Vi er en gedigen plattform for relasjonsbygging og møtevirksomhet, og vi er ikke minst en særdeles slagkraftig arena for direkte salg. I år hadde vi flere nyheter og samarbeidskonstellasjoner, blant annet med HSMAI/Møtebørsen og en egen fotomesse, og vi la til ytterligere en dimensjon som vi nå satser sterkt på fremover, nemlig kunnskaps- og kompetansebygging, sier en fornøyd Torill Engelberg.
- Det fine med Reiseliv er at vi speiler hele den norske turist- og besøksindustrien, i tillegg til de 162 nasjonene som var representert i år, og vi synes det var veldig moro at ”Gjøvik Land Toten” ble kåret til messens beste nasjonale stand, påpeker Torill Engelberg. - Det viser at destinasjonene og kommunene også utenfor de store byene er offensive og tilstedeværende i markedet og får betalt for det. Markedssjef Arne-Jørgen Skurdal sier de fikk mye positiv oppmerksomhet under publikumsdagene, og det blir ikke mindre av at de ble best av alle norske destinasjonene. Det var knyttet stor spenning til restplass.no deltakelse på årets Reiseliv. Hva i alle verden skulle Norges markedslende reisebyrå på Internett gjøre her, de som virkelig regjerer på Internett? Daglig leder Jason Eckhoff i restplass.no er ikke i tvil om at fysisk tilstedeværelse i markedet er viktig også for internett-selskaper: - Vi deltok på Reiseliv fordi vi gjerne ville møte våre kunder i virkeligheten også, og det angrer vi ikke på. Vi er veldig godt fornøyd med oppslutningen på messen. Det var høyt trykk fra besøkende både på de to fagdagene torsdag og fredag, og på publikumsdagene lørdag og søndag. Vi kjørte messetilbud og aktiviteter som ga gode resultat, og dette frister definitivt til gjentakelse neste år, sier Jason Eckhoff. “Trade Council of Iceland” deltok på Reiseliv for første gang. Island har et spennende turistprodukt, og er offensive i markedet etter den tøffe tiden landet har vært igjennom. Director trade fairs Berglind Steindórsdóttir sier møtet med det norske publikum var veldig positivt: - Det er første gang vi deltar på en reiselivsmesse og vi hadde veldig god respons og messen ga oss gode resultat. Vi kommer tilbake også neste år for å vise hvilke eventyr vi har på Island. Italia er et populært reisemål for mange nordmenn, og Italian State Tourist Board med Director Massimo Montarul viste frem Italia på Reiseliv: - Publikumsdagene var veldig gode for oss, med et meget målrettet publikum som virkelig var i posisjon for å orientere seg om hva vi har å by på i Italia. Det er en virkelig voksende interesse for Italia i Norge, og vi er veldig godt tilfredse med både kvaliteten på messen og publikumsbesøket. Thailand er kåret til en av vinnerne på det norske utenlandsmarkedet. Marketing Manager Veena Bohlin i Tourism Authority of Thailand, er ikke mindre fornøyd etter årets Reiseliv: USA blir stadig mer populært i takt med konkurransen flyselskapene i mellom. Widar Jensen, er leder for paraplyorganisasjonen Discover America og ansvarlig for den store standen med mange ulike amerikanske regioner og byer. – Våre utstillere er fornøyde og mange har allerede gitt oss beskjed om at de kommer tilbake neste år. Vi opplevde bra trykk og synes det er moro at nordmennene virkelig har fått øynene opp for USA som reisemål.
 ,,,,,, |