Tine og Haugen-Gruppen deltar ikke på Smak 11
Haugen-Gruppen satser i stedet på to messer på Grand. En vinmesse og en matmesse. Begge rettet mot horeca - markedet. Dette er en årlig foreteelse og det er tilfeldig at dette arrangementet faller sammen med SMAK 2011 denne gang.
Hverken Tine eller Haugen-Gruppen deltar på Smak 2011 i februar. (illustrasjonsfoto)
– Vi var godt fornøyd med den forrige SMAK messen, men Haugen-Gruppen er stor innenfor flere vareområder av både mat og drikke, og vi trenger stort areal, mange folk og et stort apparat for å få gjennomført en skikkelig bra messe av denne størrelse. Så det er meget ressurskrevende, og vi mener at det blir et for stort løft å gjøre dette hvert annet år. Det betyr at vi må ha noen som jobber med dette hele tiden faktisk. I tillegg så er det blitt slik at det meste av sortimenter og nyhetspresentasjoner blir gjort mot våre kjedekunder hvor dette kan målrettes effektivt mot riktig profil og konsept. Mange av våre største samarbeidspartnere blant kjedene har også sine egne messer og arrangementer som vi deltar på som en del av samarbeidet med våre kunder. Vi har såpass mange vareområder at vi også har våre egne arrangementer hvor vi inviterer kunder til oss. Allikevel mener vi at det er behov for en større uavhengig messe som kan være samlende for hele bransjen, man altså ikke så ofte som annethvert år, sier salgsdirektør Finn Hammervold i Haugen-Gruppen.
Hammervold opplyser at Haugen-Gruppen skal overrekke årets Norges beste hotellfrokost, Twinings Best Breakfast på Smak 2011.
SYND
Prosjektleder Trond Andersen i Norges Varemesse synes det er synd at to så store aktører blir borte.
– Tine har vært krystallklare fra dag en da vi bestemte oss for å kjøre hvert annet år. De ville ikke være med og mener det er nok med hvert tredje år. At du nå sier at Haugen – Gruppen skal ha egen messe, så er det nytt for meg. Det er flere som har prøvd det samtidig med andre messer vi har og tradisjon tro har de færreste hatt suksess, men jeg må jo innrømme at jeg synes det er dumt. For vi har stor tilstrømning til messen. Om vi tar vin og brennevin konkret så blir det mye vin og brennevin her oppe også. Blant annet skal ASKO ha 160 kvadratmeter til formålet, sier Andersen.
I skrivende stund har han 350 utstillere som har bestilt plass og det kommer fortsatt påmeldinger.
– Vi ser en klar tendens i at markedet er tregere med å ta beslutningen om å være med, men bare denne uka har det kommet 10 utstillere på plass og det er vi kjempefornøyd med. Av nye, store og tunge aktører i horeca-markedet så er Naustvik på plass og har aldri vært med før. Så vi gleder oss til å ønske dem velkommen til Smak 2011, sier Trond Andersen i Norges Varemesse.