Tiårig evighetsmaskin
Bryllupskaos, juni 2002.
Hotellmagasinet tas i mot av utsøkt gjestfrie mennesker i innspillingslokalene på Torshov i Oslo. ”Et hjem for oss, et hjem for deg”, står det skrevet på skiltet i lobbyen. Det ser ut til å gjelde uansett, både med og uten scenelys. Stedet er tydelig drillet på noen av de viktigste bud for ethvert hotell: opptre vennlig og saumfar alle muligheter til å si ja.
Det har Hotel Cæsar drevet med i ti år nå (du verden, som tiden flyr) – i tillegg til å vise oss all verdens intrikate intriger og maktspill.
JEVNLIG RESEARCH
Er hotellet kun en kulisse for psykodramatikken? Kunne kulissen vært hva som helst annet? En sildeoljefabrikk på Sørlandet for eksempel – eller et reklamebyrå i Lillehammer?
Vi spør manusprodusent Peder Næss, som er ansvarlig for det som måtte finnes av research på hotelldrift i Hotel Cæsar, og det er faktisk overraskende mye. Næss har vært involvert i 600 av seriens så langt 1.800 (!) episoder, enten som regissør eller manusansvarlig. Mest det siste. Han er volumforfatter med uslåelig mengdetrening, og går god for at manusavdelingen jevnlig undersøker hotellverdenens trivielle og utrivelige realiteter.
– Vi minner oss selv stadig om at vi ikke må miste hotellfølelsen, samtidig som hverdagen vår preges av et utrolig høyt produksjonstempo. I det daglige er det begrenset hvor dyp research vi får gjort, men bevisstheten rundt det faktum at vi skildrer hotellivet er stor.
Næss, som har vært med helt fra starten, husker at både norsk og svensk hotelldrift ble grundig studert under planleggingen av serien, og da ble kunnskapsgrunnlaget lagt. De svenske opphavsmennene Peter E. Falck og Christian Wikander sto for det meste av både dette og annet.
Et par uker i året legger manusstaben seg inn på et ”konkurrerende” hotell for å legge langsiktige planer for serien. Da har forfatterne øyne og ører med seg for å snappe opp bransjenykker og diverse informasjon på mikro- og makronivå.
– Det er nyttige uker for oss. Vi føder nye idéer, som vi videreutvikler tilbake på huset.
Næss forteller at serien er delt opp i et slags upstairs-downstairs-hierarki, så manusmedarbeiderne har et ganske greit inntrykk av hvordan gjennomsnittsdagen til en pikkolo. Det samme gjelder problemstillinger for en konsernledelse, hvor vi vet det kan blåse friskt.
– Flere av oss har et våkent blikk for hva som omtales i media, selvsagt særlig innen næringsliv og finans.
Sier Peder Næss, som altså ikke bare er manusforfatter, men også monitor.
STERK PÅ SERVICE
– Etter ti års ”drift” – kunne Cæsar-ensemblet faktisk drevet et ordentlig hotell?
– Artig problemstilling, det der. Nei, jeg tror nesten ikke det. Da måtte vi i tilfelle fått med oss produksjonsselskapets økonomifolk. Men jeg er overbevist om at vi kunne gitt godt service. Og når jeg tenker meg om, er vi ganske flinke på design og interiør, også. Det er jo noe?
Når Næss får tenkt seg enda bedre om, kommer han sågar på at enkelte skuespillere har fått med seg solide kunnskaper om vin, og sikkert kunne gjort det skarpt som vinkelnere, eller somelierer på stammespråket. De til tider lettlivete/amorøse innslagene med Cæsars stuepiker, derimot, trengs det antagelig ikke spesiell research for å iscenesette.
Alt sett under ett har seriens 340 skuespillere kanskje noe å falle tilbake på, den dagen serien uvegerlig må ta slutt.
NEI FRA HOTELLBRANSJEN
De fleste som driver research møter av og til hindringer. Det har også Hotel Cæsar erfart. Men at det var hotellbransjen som skulle møte det kunnskapshungrige Cæsar-folket med et nei, virker underlig.
– Vi har noen ganger spurt hotellkjeder og store hoteller i Oslo om å få tilsendt deres internaviser for å bli enda flinkere, men er foreløpig møtt med store reservasjoner. Jeg kan på en måte forstå det, særlig hvis de har mye reportasjer fra julebord og annen festivitas, men i bunn og grunn er vi litt overrasket, forteller Næss.
– Kanskje har vi hatt kontakt med feil personer, men vi sitter nok med et inntrykk av en uraus holdning, legger han til.
Så da vet vi dét, hvis Hotel Cæsar i tillegg til mye annet makter å speile hotellenes indre liv, er det beklageligvis ikke bransjens fortjeneste. Den rike familien Anker-Hansen og deres konsern har måttet klare seg uten bidrag fra bransjebrødrene.
Hotel Cæsar er et stort univers, og folkene bak kamera har ikke noe i mot å gjøre det enda større. Det er de dessuten uten videre nødt til, dersom serien skal overleve i overskuelig framtid. De klarer det sikkert, med eller uten hjelp fra hotellbransjens internaviser.
Hotellfakta
Første episode av Hotel Cæsar ble sendt 24. oktober 1998.
Hotel Cæsar er sett av ca 450.000 personer i gjennomsnitt hver dag i ti år.
Serien er sett av til sammen 765 millioner seere.
Det spilles inn ca. 16 scener om dagen og 5 episoder i uka.
Å se alle episodene sammenhengende vil ta 28 døgn.
Verdens lengstlevende såpeserie er ”Guiding Light” som startet 25. januar 1937, Først på radio og senere på fjernsyn fra 1952. Serien eksisterer fortsatt!
Det har blitt lagd en svensk utgave av Hotel Cæsar kalt Hotel Seger.
Hotel Cæsar er skapt av svenske Peter E. Falck og Christian Wikander.
Antall skuespillere som har vært med i Hotel Cæsar: 340.
Det har vært ca. 8.000 statister innom Hotel Cæsar.
Det er spilt inn 1.800 episoder og ca. 31.852 scener.
Ca 120 personer er involvert i produksjonen.
Giftemål: 6
Planlagte giftemål som ble avlyst: 5
Skilsmisser: 5
Dødsfall: 17
Antall manussider produsert: ca 400.000.