Spisser samarbeidet

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Salgssamarbeidet Norske Konferansehoteller ønsker å være en vital aktør i kampen om konferansegjestene. Innstasen har resultert i bedre resultat for medlemmene. 

– Vi er forsiktige optimister, sier daglig leder i Norske Konferansehoteller Arild Esnali og viser til at resultatet så langt i år ligger nærmere 50 prosent bedre an, enn for samme periode i fjor.

– Men markedet er jo ikke akkurat ”friskmeldt” etter finanskrisen, og trender kan fort snu seg i denne bransjen, er han rask med å legge til.

 

Omstrukturering

Norske Konferansehoteller var tradisjonelt et samarbeid mellom aksjonærhoteller med ymse beliggenhet. Fra 1. januar ble salgssamarbeidet omdefinert til et mer spisset tilbud ut mot kundene samt at de inviterte utvalgte hotell til et samarbeid.

– Vi tilbyr konferanse innen en time reisevei fra Oslo. Dessuten får kunden tilbakemelding på sin forespørsel innen en time, og hotellene som er med i salgssammenslutningen blir oppfordret til å sende forespørselen videre hvis de selv ikke har kapasitet til å ta konferansen, sier Esnali.

Rent praktisk betyr dette at to fjellhoteller ikke lenger er med i sammenslutningen og at sju nye hoteller er kommet til.

I 2008 ble et nytt datasystem lansert og dette bidro til å gjøre kontakten ut mot markedet enklere og mer oversiktlig.

 

God spredning

Siden konferansebestillere har forskjellige ønsker og behov, varierer hotellenes tilbud både innen pris, beliggenhet, størrelse og ekstra fasiliteter. De aller fleste hotellene ligger i distriktene, de har vanligvis verken store bade- eller SPA-fasiliteter, og de har bestått i en årrekke. Det satses på en lett versjon av ”tilbake til naturen” og gamle hager, kulturlandskap og nærhet til naturen er fellestrekk.

Å arrangere konferanse i dag er vanligvis en relativt kostbar affære, og det er her Esnali mener Norske Konferansehoteller kan utgjøre en forskjell for kundene.

– Det er ikke sikkert det faglige utbyttet blir bedre av at hotellet er nytt og flott, det spørs helt hvilken type arrangement kunden ønsker. På våre hoteller forblir gruppen samlet og deltagerne får bedre tid til å bli kjent, sier han.

 

Statistisk konferanse

Kundemassen fordeler seg rimelig jevnt mellom private og offentlige aktører. En gjennomsnittskonferanse i regi av Norske Konferansehoteller varer i to dager og har 32 deltagere viser statistisk opptelling av fjorårets aktivitet. Omlag halvparten av hotellene har mellom 45 og 80 rom.

– Men vi har en del hoteller med mer enn 80 rom, er Esnali rask med å legge til. Og selv om langt de fleste hotellene ligger utenfor Oslogryta, er både Radisson Blu Scandinavia og Scandic KNA medlemmer. Comfort Hotel Ringerike på Hønefoss og Victoria Hotell i Fredrikstad er eksempler på andre by-hoteller som er med i samarbeidet.

For å forsterke kundeforholdet arrangeres det hvert år et felles kundearrangement.

– Da blir det stands, foredrag osv. Vi har hatt både Fredrik Skavland og Thorvald Stoltenberg som foredragsholdere, opplyser han.

 

Oppdaterer medlemmene

Sammenslutningen samler de ansatte innen salg og booking to ganger i året.

– Da snakker vi om salgshverdagen og deler tips og råd med hverandre, sier Esnali. Han kunne godt tenkt seg at de tok turen til et annet hotell enn noen av medlemshotellenes egne, for å få tips og råd om markedsføring og salg, ideer til dekorasjon og interiør eller høre hvordan andre hoteller skaffer nye kunder, tar i mot gjestene når de kommer eller rett og slett hvordan drive mer effektivt og godt.

Input er viktig mener Esnali. Alle har godt av å få se noe annet enn sitt eget hotell for å få tips og ideer.

Andre nyvinninger han arbeider med er å synliggjøre sammenslutningen på sosiale medier.

– Vi jobber med å lage en egen facebook-profil, samt at vi jobber med å sende ut nyhetsbrev, avslutter han.

 

 

 

 

 

 

  

Teaser:

Salgssamarbeidet Norske Konferansehoteller ønsker å være en vital aktør i kampen om konferansegjestene. Innstasen har resultert i bedre resultat for medlemmene. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Arild Esnali er daglig leder i salgssamarbeidet Norske konferansehoteller.
Powered by Labrador CMS