Sommerhotell gir nyttige erfaringer

Publisert Sist oppdatert

Thomas Hjellestad, Andre Pettersen og Eirik Alexander Petersen har skaffet seg verdifull hotellerfaring denne sommeren.

I Kristiansand sentrum, nærmere bestemt i Tollbodgata 46, finner du i overkant av 100 studenthybler 10 måneder i året. Men i syv hektiske uker om sommeren finner du Norlandias sommerhotell i Kristiansand, drevet av Hotellfagstudenter fra Norsk Hotellhøgskole / Universitetet i Stavanger. Hotellet drives med cirka 450 senger fordelt på i overkant av 100 rom. De fleste rommene er små leiligheter med 4 senger, men hotellet har også større leiligheter med opp til 8 senger.

Felles ansvar

Tre studenter drev sommerhotellet denne sommeren. Thomas Hjellestad, som gikk ut av Hotell Høgskolen nå i våres, er daglig leder. Andre Pettersen og Eirik Alexander Petersen er begge driftssjefer. Selv om en er daglig leder på papiret, er de tre enige om at ansvaret og jobben har de i fellesskap.

– Vi deler alt likt, men en må stå for de juridiske sier de tre godt samkjørte i kor. Studentene forteller at de har vært heldige med sammensetningen av teamet, noe som er tydelig for oss andre. Med en positiv løsningsorientert holdning bretter de opp armene og skrider til enhver oppgave som står og venter.

Mye jobb

Studentene vil selvfølgelig tjene penger på jobben de gjør, og bekrefter at de får en anstendig lønn. I tillegg får de en liten bonus om alt går bra. I tillegg har Norlandia kjeden dekket påløpte kostnader under planleggingen, samt reise for å samle ytterligere erfaring i forkant. Allikevel er det å skaffe seg erfaring og spesielt ledererfaring det som motiverer mest. Guttene, som alle er midt i 20 årene, innrømmer at de jobber mye, men synes det er gøy.

– Vi jobber nok i snitt 15 timer om dagen hver av oss, og det blir det bra med erfaring av. Siden vi stort sett må gjøre alt selv, får vi god innsikt i alle avdelingene sier Andre Pettersen, som er den av de tre med kokkeerfaring. - På et hotell er det alltid hektisk. Det skjer alltid noe uforutsett.

Hyggelige og lyse rom venter sommergjestene.

Belegg

Belegget på hotellet har variert en god del. Under oppstarten hadde vi ikke mer enn 10 % belegg, men det har tatt seg opp etter at tilbudet ble bedre kjent. Det er jo ikke helårs drift på hotellet, så tilbudet er ikke så godt kjent.

– Under Quarten hadde vi 103 % belegg sier Thomas Hjellestad spøkefullt og antyder at belegget for hele perioden er stigende etter hvert som tilbudet er bedre innarbeidet og at de trolig belegget for sommeren i snitt kommer til å

være rundt 75 %.

- Vi har allikevel hatt den beste juni måneden noensinne, skryter de tre og viser til at det er femte året hotellet har hatt sommeråpent. Hjellestad er den av de tre som har mest erfaring fra resepsjonsarbeid.

Hjelp

I tillegg til de tre studentene som bor og arbeider på hotellet godt over 100 % hver, har de engasjert en husøkonom i full stilling samt tre ekstrahjelper og periodevis også nattevakt og serveringshjelp.

– Vi satser på en åpen resepsjon fra 07.00 – 00.00 og med sovende nattevakt som vi bytter på. Under Quarten var resepsjonen imidlertid betjent hele tiden. Vi satser å selge et godt produkt, med bra standard, rent og pent, god service til en ok pris. I tillegg har vi fått god hjelp av blomsterforetningen Lotus blomster her i Kristiansand med å pynte opp fellesarealer i resepsjonen og takterrassen.

Standard

Rommene/leilighetene og hotellet generelt har en bra standard. Alle leilighetene har bad med dusj og wc. I tillegg har leilighetene kjøkkenkrok og kabel-tv. Hver leilighet har en stuekrok og spisekrok. Hotellet har vaske- og tørkeautomater i kjelleren, som har vært godt besøkt av de mange familiene som har bodd på hotellet i sommer. På taket har hotellet en stor takterrasse med bord, stoler og gassgrill. Hotellet holder en fin uformell tone.

Her, i Tollbodgata 46 i Kristiansand, ligger Norlandias sommerhotell.

Pris

Prisen er per rom og i juni måned startet de med en pris pr rom fra kr. 495,- for de minste rommene. I juli har døgnprisene vært kr. 670,- for et dobbeltrom, kr. 945,- for 4 manns rom opp til kr. 1500 for de største rommene med 8 sengeplasser. Dette gjør at hotellet normalt er godt besøkt av barnefamilier. Under Quarten var imidlertid hotellet fullt av ungdommer fra østlandsområdet, som ga de tre guttene ekstra ufordringer, da det ikke var like rolig hele tiden.

Samarbeid

Hotellet har benyttet Norlandiakjedens samarbeidsavtaler. I tillegg har guttene inngått egne avtaler med lokale leverandører på naturlige områder. En pizza leverandør leverer f. eks direkte til leilighetene. De tre har blitt et godt team i perioden de har samarbeidet og har lært å kjenne hverandres kvaliteter.

– Når vi er uenige, så har vi diskutert og blitt enige eller brukt demokratiske spilleregler. Har det vært to mot en, må den ene gi seg. Selvfølgelig har vi gamblet litt, med dette har samarbeidet har fungert bra.

Markedsføring

Norlandia Kristiansand Apartments som hotellet heter, ligger sentralt i Kristiansand sentrum. Hotellet har kort vei til restauranter, butikker, kino og badestrand. Før oppstart ble hotellet markedsført med annonsering i flere blader, magasiner og gjennom Sørlandsguiden. I tillegg har det blitt brukt markedsføring via internett og Norlandia kjeden. Guttene har også sendt ut informasjon om tilbudet til bedrifter og deres ansatte og har blitt gjort kjent gjennom en avtale med Esso og Mastercard.

– Vi har jobbet med planleggingen lenge og mener vi har lykkes bra.

Erfaring

Eirik Alexander Petersen er den av guttene som har erfaring fra servering og oppvask. Han forteller at denne jobben har gitt svært nyttige erfaringer.

– Vi har fått langt mer erfaring enn det du kan skrive om, sier han. Guttene er enige om at i tilegg til å lære hverandre godt å kjenne, har de lært mye av hverandre og de oppgavene de har delt på.

– Noe går bra og noe lærer vi mer av, sier de fornøyde. Spesielt har personal biten vært lærerikt. Det gjelder jo om å få alle til å gjøre en best mulig jobb og det er spennende. Vi blir jo ikke attraktive sjefer uten å ha erfaring som sjef, er guttene enige om.

- En god sjef må være engasjert og innse at en ikke kan alt. Thomas, Eirik og Andre mener at mange ledere ikke vet nok om bedriften de leder, noe de mener at de lærer mye om i denne sommerjobben.

– Som sjef må du bry deg, lære å lede ikke sjef og jobbe mye. Uten forkleinelse for skolen, men vi lærer mer her på 7 uker enn tre år på skolen.

Det har vært en hektisk sommer for de tre studentene.

Høgskolen

Studentene forteller at Hotell Høgskolen i Stavanger ønsker at studentene får mer praksis, og at selv i sommerferien har lærerne vært i kontakt med dem. En av lærerne har valgt å bruke deler av ferien sin til å komme ned å besøke oss, forteller de. Han ville så gjerne se hvordan vi fikk det til, forteller studentene tydelig stolte over at lærerne føler slik for jobben sin. I tillegg har skolen hjulpet til med enkelt kontorhold, da Thomas det siste året har hatt deltidsjobb i hotellhøgskolens administrasjon. Tilbakemeldingene fra de andre studentene har ikke vært så mange, men alle studentene på hotellhøgskolen vet hvor vi skulle jobbe i sommer. Mange av studentene kunne nok tenke seg muligheten, men har ikke grepet sjansen.
– Du må tørre å prøve og se mulighetene, lyder oppfordringen fra guttene.

Drøm

Eirik, Andre og Thomas forteller at de alle ønsker å eie og drive et eget hotell en dag. Det å skaffe nødvendig kapital og erfaring gjør imidlertid at de er innstilt på at de ikke kan starte der. Andre Pettersen og Eirik Alexander Petersen har begge ett år igjen på skolen før de er ferdige til å gå ut i jobb. Thomas Hjellestad er ferdig med sine 3 år på hotellhøgskolen og skal nå se seg om etter jobb.

– Vet du om en jobb til meg, så si ifra sier Thomas spøkefullt, men understreker at han er på utkikk etter jobb i bransjen.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS