Scandic Hotels vant miljøprisen Glassbjørnen

Publisert Sist oppdatert

Polfarer og eventyrer Liv Arnesen var konferansier og Nærings- og handelsminister Odd Eriksen var prisutdelere.

Adm.dir. i Scandic, Geir Lundkvist, mottar Glassbjørnen fra næringsminister Odd Eriksen. Foto Damir Cvetojevic

Har lykkes

- Det er med stolthet vi mottar denne prisen. Scandic har siden 1994 arbeidet systematisk med miljøtiltak, og denne prisen beviser at vi har lykkes i vår satsing, sier Geir Lundkvist, administrerende direktør i Scandic i Norge, i en pressemelding.

Å svanemerke et hotell i Norge er en svært omfattende prosess som er både kostnads og tidkrevende. Scandic har investert i banebrytende teknologiske løsninger, utdannet mer enn 700 ansatte i miljøtankegangen, og gjennomgått alle områder som inngår i hotelldriften. - Svanemerket er beviset på at hotellene oppfyller de strengeste miljøkravene som finnes i dag, og vi er ikke i tvil om at dette er den riktig satsning. Det er derfor med stolthet og takknemlighet vi mottar denne prisen i dag, – avslutter Lundkvist.

Juryens begrunnelse:

'Scandic har jobbet målrettet og systematisk med miljøarbeid siden 1994 og er den hotellkjeden som har gjort mest på dette feltet i Norge.

Scandic har som mål å Svanemerke alle sine hoteller i Norge i løpet av 2006. I dag er 12 av Scandics 13 hoteller Svanemerket. Til tross for at Svanemerket stiller verdens strengeste krav til hoteller, har Scandic et system for å gjøre forbedringen utover det Svanen krever.

Miljøarbeidet omfatter energiforbruk, vannforbruk, rengjøring, bruk av kjemikalier, innkjøp av råvarer og forbruksartikler, valg av materialer til innredning og inventar, varetransport og avfallshåndtering. Så langt er energiforbruket redusert med 24 % og vannforbruket med 13 %. Kildesortering på alle hotellrom har hittil resultert i 7 000 tonn kildesortert avfall. Scandic var den første hotellkjeden i verden som innførte miljøtilpasset system for sjampo og såpe. I løpet av 7 år har det resultert i 200 millioner færre engangsforpakninger.

Scandic har dessuten utarbeidet spesifikasjoner for miljørom med spesiell lav miljøbelastning ved bygging, vedlikehold og modernisering. 97 % av miljørommene er resirkulerbare. Scandic har til nå bygget over 10 000 miljørom i Europa.

Miljø er en del av Scandics overordnede forretningsidé. Miljøarbeidet omfatter alle ansatte, alle hotellene og alle sider av virksomheten. I Norge har over 700 ansatte deltatt i miljøutdanning, og alle nyansatte gjennomgår et interaktivt miljøopplæringsprogram.

Miljøsatsingen kommuniseres også til kundene og er en viktig del av profilen utad. Scandics miljøarbeid har ført til at flere av deres leverandører har miljøsertifisert seg.

Langvarlig og systematisk miljøarbeid tar tid og krever tålmodighet. Scandic har vist at de med sin bevisste holdning og sterke vilje til miljøsatsing har oppnådd en solid markedsposisjon som bygger opp under deres markedsprofil som en ansvarlig bedrift hvor miljø blir tatt på alvor. De har dessuten vist at miljøsatsing er lønnsomt i seg selv.

Glassbjørnen er delt inn i kategoriene: Produkt, Innkjøp, Reiseliv, Kildesortering og Åpen klasse. Les mer om vinnerene her: http://www.grip.no/glassbjornen/2006/pm_06.htm

Videre til Europa?

Finalistene i Glassbjørnen vil få mulighet til å konkurrere om 'EEP Award' som deles ut av den europeiske miljøpressen. (Kilde: Pressemelding fra GRIP)

GRIP er stiftelsen for bærekraftig miljø og produksjon og er oppdragsfinansiert blant annet av Miljøverndepartementet. Stiftelsen GRIP har som mål å bidra til økt miljøeffektivitet i norske virksomheter – dvs å oppnå høyere verdiskapning med mindre miljøbelastning.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS