Satser stort på Gardermoen
Thons formel for suksess er de nye konseptene, som ble lansert da Rainbow kjeden ble til Thon Hotels i oktober i fjor. Kjeden satser nå stort på å få på plass to av konseptene, i løpet av det neste året.
”Smart og enkelt”
Vi møter Käldman på byggeplassen, der Thon Hotel Gardermoen skal være klart til åpning 1. November i år. Den unge hotellmannen vil være sikker på at alle detaljene er på plass, når han nå snart skal ta fatt på karrierens største oppgave, så langt.
|
|
- Vi bygger en liten resepsjon, og satser som første hotell på mulighet for automatisk inn- og utsjekking. Alt som er kostbart, og ikke strengt nødvendig er borte. Vi har blant annet fjernet ting som mini-bar, betalings-tv, restaurant og roomservice. Men vi får raskt bredbånd og gjeste-pcer. Budget-konseptets mål er å bli overlegne på rom og frokost, og det skal vi klare. Samtidig vil vi ligge på halvparten av de andre hotellene i området sin pris. En sikker vinner, smiler Kent Käldman lurt.
Tror på suksess
Målgruppen for det nye hotellet er gjester som skal fly tidlig på dagen, eller sent på kvelden, og trenger et rimelig sted å overnatte. Samtidig håper de på å ”stjele” andre gjestegrupper, som ikke ser etter luksus, men bare et godt sted å sove.
- Dette er det syvende Budget-hotellet som blir satt igang, og de tidligere erfaringene vår viser at kundene vil ha det. På Thon Hotel Spektrum økte foreksempel belegget med 12 % etter at det ble budsjett. Vi har altså gode erfaringer, og har tro på at vi skal få en skikkelig markedsandel, tross i den harde konkurransen, forteller prosjektleder for Budget-konseptet, Marianne Wang Polden. Thon Hotel Gardermoen tilbyr enkeltrom til 595 kroner natten, og dobbeltrom amilierom til 795 kroner natten. Det vil gå charterbuss til flyplassen flere ganger i timen, og det nye hotellet ligger bare 300 meter unna Thons konferansesenter på Gardermoen.
”Profesjonelt møtested”
Thon kjedens andre satsning på Gardermoen, blir et hotell med Conference-konsept. Det vil få rundt 300 rom, og en rekke store konferansefasiliteter, når det åpner i slutten av 2007. Her vil alle elementer, som roomservice og mini-bar, være på plass. Målet med Conference er å gi kunden et profesjonelt møtested, med alt som hører til. Erling Kristensen blir hotelldirektør.
![]() |
|
Gleder seg
Store kjeder, som Rica, Quality, Radisson, og Clarion er allerede godt etablert i området. Men de to direktørene frykter ikke den harde konkurransen, når hotellene åpner.
- Vi satser jo på en litt annen målgruppe enn de andre, og der det blir konkuranse om kundene tror jeg våre konsepter vil vise seg som veldig sterke. Jeg gleder meg til 1. november, og håper konkurrentene gruer seg, avslutter Kâldman spøkefullt, før han går tilbake til arbeidet.