Rekordmange overnattinger i Fjord Norge
I alt 2 590 000 overnattinger på hoteller, campingplasser og hytter er registrert så langt i år, mot 2 370 000 for samme periode året før, melder Fjord Norge AS i en pressemelding.
Dette gir en økning på hele 9,2 %, mens resten av Norge har en vekst på 3,4 % for 1. halvår. Sterkest vekst har det vært i Rogaland med 17 % og Møre og Romsdal med 12 %. Sogn og Fjordane har hatt en økning på 8 %, mens Hordaland ligger under landsgjennomsnittet med drøyt 3 % vekst.
Sterkest vekst fra utlandet
Den sterkeste veksten for Fjord Norge-regionen kommer 1. halvår fra det internasjonale markedet som øker hele 10,2 %. Norge for øvrig har i samme periode hatt en reduksjon på 1,1 % i antall utenlandske overnattinger. Møre og Romsdal har opplevd en vekst på hele 25 %, mens Rogaland kan konstatere en vekst på 19 %. Sogn og Fjordane har økt med 7 %, mens Hordaland kan konstatere en mer beskjeden vekst på 2 % i samme periode.
Det svenske og danske markedet viser begge en vekst på 33 % i perioden, mot 5 % reduksjon på landsbasis. Også Sør Europa utvikler seg svært bra med en samlet vekst på nærmere 20 %, hvor Spania alene har en økning på hele 50 %.
Det viktige tyske markedet har en reduksjon på 3,4 % (Norge – 7,2 %), og svikten kommer i sin helhet i juni. VM i fotball i Tyskland antas å være hovedforklaringen på svikten i juni. Også Storbritannia er et viktig marked for Fjord Norge, og dette markedet økte med 6 % i første halvår. Nederland økte med 2 % i Fjord Norge mot en svikt på 8 % for resten av landet.
De ”nye” markedene Russland og Kina viser en vekst på hhv 80 % og 50 %, mens de tradisjonelle oversjøiske markedene USA og Japan ligger på samme nivå som i fjor.
Den økende arbeidsinnvandringen til Norge viser også på overnattingsstatistikken. Antall overnattinger fra Polen og de baltiske landene økte 1. halvår med 150 % til 38.000, og utgjør nå 5 % av det samlede antall utenlandske overnattinger.
Antall norske overnattinger økte også sterkt
Også det norske markedet viser en markert økning 1. halvår. For Fjord Norge samlet hadde det norske markedet en vekst på 8,7 %. Norge forøvrig fikk i samme periode en vekst på 5,2 %.
Rogaland har en vekst på hele 16 %, mens Sogn og Fjordane fikk en vekst på 9 %. Møre og Romsdal har økt med 7 % og Hordaland økte med 4 %.
Det er særlig yrkestrafikken som har økt det siste halvåret (+14 %), men også ferie- og fritidstrafikken viser vekst (+3 %). Kurs- og konferansetrafikken har i 1. halvår hatt en reduksjon på 4 % for Fjord Norge samlet.
- Økt markedsinnsats gir resultater
- Dette er svært hyggelige tall for reiselivsnæringen i Fjord Norge, og vi ser nå konturene av tidenes beste år, sier administrerende direktør Terje Devold i markedsføringsselskapet Fjord Norge AS.
- Vi har de to siste årene økt vår markedsinnsats betydelig i de viktigste utenlandske forbrukermarkedene, og begynner nå å se effekten. Vi forventer en fortsatt vekst utover sommeren og høsten, og gjennomfører i disse dager betydelige markedskampanjer i Tyskland, Storbritannia og Sør Europa med sikte på å forlenge sommersesongen utover høsten.
Samtidig har ansettelsen av egne salgsrepresentanter i Moskva og Beijing i samarbeid med Innovasjon Norge begynt å vise resultater, og vi har store forventninger til disse markedene i årene fremover, sier Devold.
- Styrken til Fjord Norge-regionen er at aktørene har maktet å samle kreftene og gjennomføre fellestiltak som ingen andre landsdeler i Norge klarer å følge opp. Dette gir en markedsoppmerksomhet som er av uvurderlig verdi for næringen i regionen. Det faktum at fire Fylkeskommuner og flere hundre reiselivsbedrifter i snart 15 år har gått sammen om merkevarebygging og markedsføring av Vestlandet gjennom Fjord Norge AS begynner nå virkelig å gi avkastning, og er et enestående samarbeid i norsk reiseliv, fremhever Devold. Han viser til at Fjord Norge i 1. halvår har en vekst i antall utenlandske overnattinger på 10 % mens Norge for øvrig må konstatere en nedgang på 1 %.
(Kilde: Pressemelding fra Fjord Norge AS)