Reiselivskroner under lupen

Publisert Sist oppdatert

Reiselivsbevilgningene over statsbudsjettet har økt med 150 prosent siden 2005. Så mye som 245 millioner kroner skytes nå årlig inn til ulike tiltak. Derfor har Nærings- og handelsdepartementet, i nært samarbeid med Innovasjon Norge, fått på plass et nytt system for bedre å kunne se effekten av pengene som blir brukt.

-Det nye effektmålingssystemet er helt nødvendig. Her får vi et redskap som ikke bare kan fortelle oss om den internasjonale markedsføringen av Norge virker, men på sikt også vil gi viktige innspill til hvilke tiltak som er mest effektive, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Innovasjon Norge mottar betydelige midler til reiselivsformål, i 2009 var summen om lag 250 millioner kroner. Pengene blir brukt til markedsføring av Norge som reisemål, til etablering av bedriftsnettverk innenfor reiselivsnæringen, til innhenting, bearbeiding og distribusjon av markedsinformasjon, og til kompetansehevende tiltak i reiselivsnæringen, for å nevne noe.

Nærings- og handelsdepartementet er opptatt av å vite hvilke tiltak som gir størst positiv effekt på utviklingen av Norges internasjonale turistmarkedsandel og lønnsomhetsutviklingen i reiselivsnæringen. Det er dette som er målene for Innovasjon Norges arbeid på reiselivsområdet.

-Nå får vi på plass et system som bedre forteller oss hva som virker og hva som ikke virker. Vi får et mye bedre redskap til å prioritere pengebruken, legger nærings- og handelsministeren til, sier Giske.

Hittil har ikke rapporteringssystemet vært egnet til å gi svar på spørsmålet om hvilke tiltak som gir best effekt, dels fordi målene for Innovasjon Norges virksomhet også påvirkes av andre faktorer enn selskapets egen aktivitet. Det nye systemet isolerer virkningene av det Innovasjon Norge gjør på de to overordnede målene.

Tabellen nedenfor viser et utvalg av Innovasjon Norges aktiviteter på reiselivsområdet og hvordan effekten av dem nå skal måles:

INs produksjon Målemetode
Markedsføringskampanjer Effektmåling av kampanjer, ny metode tatt i bruk i 2010.
Presse- og PR-arbeid Spaltemetermåling, undersøkelser ifm. presseturer, utvikle ny metode for effektmålingetter lest av kampanjemåling.
Utvikling og drift av visitnorway.com Sporing av klikk og brukere, måling av antall bestillinger som foretas gjennom systemet (når bookingløsningen er lansert).
Kurs- og kompetansehevingstiltak Tilfredshetsundersøkelse blant deltakere, kundeeffektundersøkelse - påvirker kurset lønnsomheten?
Nettverksetablering og samarbeidsstimulans Brukerundersøkelser; hva er effekten for deltakende aktører knyttet til produkt- og arbeidsprosessutvikling og lønnsomhet?
Markedsinformasjon/-analyser Brukerundersøkelser; hva er effekten for aktørene av produksjon og distribusjon av markedsinformasjon og -analyser?
Innovasjonsstøtte Innovasjonsgrad, kundeeffektundersøkelser - hva slags type innovasjon, hvilke bedrifter, nyskapinger og betydning for bedriftenes lønnsomhet.

For noen aktiviteter eksisterer det allerede tilfredsstillende målemetoder, for andre er dette under utvikling. Likevel skal Innovasjon Norge foreta rapportering etter dette systemet allerede i årsrapporten for 2010, som vil foreligge i april 2011.

Den utvidede effektmålingen er for øvrig i tråd med hva evalueringen av Innovasjon Norge har kommet frem til.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS