– Reiselivsbransjen er tilpassningsdyktig

Publisert Sist oppdatert

Braathen driver i dag flere selskaper og eier blant annet store deler av Dyreparken og en liten del av Hurtigruten, i tillegg til Escape Travel som har vokst seg til en stor aktør innen reiseliv, takket være andre satsningsområder. Escape er i dag Norges ledende når det gjelder elevcruise og togreiser på spesielle strekninger samt Sør Amerika.

Spådommer

Det er mange som vil spå om framtiden om dagen. Når dette skrives leser vi om nedbemanninger i bansjen og spente hotelldirektører som er undrende på framtida. Per G. Braathen spår også gjerne, men han bruker England som bakteppe. Et land han kjenner godt og som ligger foran Norge i ”krisen”.

– Jeg vil jo først si at jeg tror at vi aldri vil få en så stor krise i Norge som det vi ser i England. Der ser vi virkelig effekten med konkurser innen bransjen. Vi kommer helt sikkert til å lese om flere turister som blir sittende på feriemålet etter at operatørene er konkurs, mener Braathen.

All-inclusive

Per G. Braathen refererte til velrenommerte engelske aviser som har funnet ut at der i landet går det mot en stor økning i all inclusiv reiser.

– Det spås en økning her på rundt 15 prosent. Noe som er forståelig. Når folk har lite penger og skal bruke et begrenset budsjett på reiser og ferie vil de selvsagt ha så mye som mulig inn i pakken til en på forhånd avtalt pris. Det er greit å vite hva sluttsummen blir på, sier Braathen med et lurt smil.

– Jeg tror også at shorbreaks vil gå ned. Engelske undersøkelser viser at 41 prosent av engelskmennene vil redusere sine reiseaktiviteter og siden snart alle sammen har hatt ei langhelg i en eller flere europeiske hovedstader tror jeg smellen kommer her først, sier Braathen.

Andre undersøkelser viser et motsatte.

Reisegaranti

– I England ser vi også en økning i såkalte ATOL-pakker. Det vil si reiser som er laget av firma som gir deg en garanti på at joda, vi skal få deg hjem unnsett hva som skjer. For vi vil se konkurser i bransjen og jeg roper et varsko her i Norge nå. Jeg er redd vårt Reisegarantifond ikke er stort nok slik det ser ut i dag, sier Braathen.

Per G. Braathen referer også til tallene fra tredje kvartal på engelske hoteller.

– Her ser vi en nedgang i døgnprisen på fire prosent. Det blir nok mer videre, konkluderer Braathen. Han har nok helt rett i det for samme dag som Braathen stod på Lillestrøm og sa dette så skrev VG Nett en sak om at flere av luksushotellene i New York hadde tatt i bruk bo tre netter og betal for to. Dette for å lokke turister til byen.

Norge

– Akkurat i år er jeg glad for at vi også har stor og god virksomhet i Norge. Tidligere har vi sett at folk heller benytter seg av reisemål i sitt eget land eller i nærområdet når det er dårlige tider og med Dyreparken som vi eier ser vi store muligheter kommende sesong, sier Per G. Braathen med et smil.

Når det gjelder Dyreparken og utvidelsene med eget Sabeltann – land sier Braathen at de planen er lagt på is, men at isen er veldig tynn og når den blir bort så bygges anlegget framfor å la det synke.

– Det kommer, men ikke i 2009, sier Per G. Braathen.

Kjedehotellene bremser

Under Reiseliv 09 presenterte Valdres-regionen seg selv og sin mat. – Flere overnattingsbedrifter i regionen bruker kortreist lokal mat, men det er vanskeligere å få med de store hotellene på grunn av bindinger mot kjedeavtaler, sier ildsjel og prosjektansvarlig for matprosjektet Valdreskvalitet Geir Harald Fodnes.

Fodnes er en av ildsjelene for å få fram mat fra lokale bygder i Valdres som en egen opplevelse. Derfor er det i disse dager et tett samarbeide mellom Valdreskvalitet BA, Valdres Matforum BA og Valdres Destinasjon AS i fellskap for å blåsenytt liv i profilen Valdreskvalitet.

– Målet for matmerket er at det skal gi verdiskapning for de som blir med og dermed gi tileggseffekten at vi bygger opp merkevaren Valdres, sier Fodnes som ikke bare er ildsjel, man ansatt ildsjel for å fremme maten i Valdres.

I dag finnes det mer enn 300 seterstøler i Valdres og 45 foredlingsbedrifter som kan foredle det stølene og gardene produserer.

– Matriket Valdres skal verne om de kulinariske opplevelsene og skape en ekstra tyngde og opplevelse med det å feriere i Valdres, sier Jan Askildsen, dalens utrettelige talsmann.

Distribusjon

De store kjedenes unnskyldning er som regel manglende distribusjon og ikke stor nok produksjon for at det skal være interessant å ta inn for buffeen eller ala carte menyen.

– Dette har vi løst i Valdres. Rett før jul fikk vi en distribusjonsløsning på plass slik at vi nå kan få varene ut til våre kunder som foreløpig er seks mindre reiselivsaktører samt en del dagligvarebutikker. Vi har fått signaler om at både Quality Hotell Fagernes og Radisson SAS på Beitostølen vil være med oss i nær framtid, men disse er bundet opp av store kjedeavtaler som det ikke er bare enkelt å komme rundt, sier Geir Harald Fodnes.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS