Regelhjelp.no gjør det enklere
![]() |
Bente M.D. Bastiansen kan konstatere at nettstedet Regelhjelp.no er hyppigst brukt av personer med tilknytning til hotell- og restaurantbransjen. |
Oversiktlig
- Tanken bak Regelhjelp.no er å forenkle regelverket for virksomheter, forteller redaktør for nettstedet, Bente M. D. Bastiansen, i informasjonsseksjonen hos Statens forurensningstilsyn. Hun trekker frem hotell- og restaurantnæringen som et eksempel på en bransje der det finnes mange forskrifter å holde rede på, særlig i oppstartsfasen. Ved å velge bransje og kategori vil de viktigste forskriftene komme frem, med oversiktlige og gode forklaringer. Også ansatte i bransjen kan lese seg frem til hvor vidt arbeidsgiver overholder gjeldende forskrifter.
- Vi diskuterer også med Mattilsynet om vi også bør publisere denne informasjonen på de mest vanlige fremmedspråkene, slik som for eksempel urdu, legger hun til. Det er også meningen av Regelhjelp.no skal kobles opp til det fremtidige Smiley-prosjektet her til lands.
Alle bransjer skal med
Statens forurensningstilsyn, sammen med Mattilsynet, Arbeidstilsynet, Direktoratet for brannsikkerhet- og beredskap og Næringslivets sikkerhetsorganisasjon er med på prosjektet. Prosjektleder er Kirsti Torbjørnson i SFT. Bastiansens ansvar er å koordinere informasjonen på nettstedet.
- Da nettstedet ble lansert hadde vi med ti bransjer. I løpet av 2006 kommer det 20 til. Når prosjektet er ferdig i 2007 vil vi ha med rundt 50 bransjer, forteller redaktøren.
Hotell- og restaurantnæringens sider er mest besøkt i løpet av nettstedets halvårige historie. Bygg har også mye besøk, mens sidene for anleggsbransjen er en god nummer tre.
Glad for tilbakemeldinger
Til hvert eneste krav er det knyttet opp en link til den ansvarlige etaten for fagområdet. Via denne kan brukerne enkelt kontakte myndighetene på en egen infoadresse.
- Vi har også som mål å prioritere kravene, for å hjelpe forbrukeren til å vite hva som er viktigst, sier Bastiansen. Det skal også være få hovedkategorier og et forståelig språkbruk.
For å gjøre det enda enklere utvikles det en løsning sammen med Brønnøysundregisteret, slik at man ved å taste inn organisasjonsnummer kommer rett inn på de forskriftene som er relevante for den enkelte bedrift. Løsningen er ventet å være ferdig i mai.
Bente M.D. Bastiansen er veldig glad for å få tilbakemelding fra brukerne. Det foretas også jevnlige brukerundersøkelser, både blant brukere og i fokusgrupper. Et annet tiltak som gjøres er nyhetsbrev, der det varsles om nyheter og oppdateringer i forskrifter til abonnenter. Disse nyhetsbrevene blir verken sendt ut ofte eller mye, og kan være en god kilde i jobben med å holde seg oppdatert på lover og regler.