Radisson SAS Airport Hotel flyr høyt

Publisert Sist oppdatert

Dette er et spennende prosjekt for oss. Vi går fra en kapasitet på 350 rom til 503 rom, og får i tillegg utvidet konferansekapasiteten vår betydelig, sier en fornøyd hotelldirektør, Peter F. Holst.
Radisson SAS på Gardermoen hadde i fjor et belegg på hele 90 prosent, og i mellom 150 og 160 døgn var kapasiteten helt sprengt.

BUET: Både den nye og den gamle delen av Radisson SAS Airport Hotel på Gardermoen er tegnet av Niels Torp Arkitekter, og de to byggene fremstår i dag som en helhet. Den buede fasaden som kjennetegnet den eldste delen av bygget, er også brukt i det nye prosjektet.

Det har vært helt nødvendig med en utvidelse av hotellet. Med tanke på de gode tidene som har vært i reiselivsbransjen, skulle vi gjerne ha hatt den nye delen av stående ferdig allerede for halvannet år siden, smiler Holst.
Hotellet skal ta i mot gjester i den nye delen 1. mars. Byggetiden har vært på rundt 16 måneder, en periode som har vært utfordrende for et hotell i full drift.
I og med at vi er et flyplasshotell, så stilles det strenge krav til at hotellet har god lyd- og støyskjerming. Slik sett har vi nok vært heldigere stilt i forhold til det å drive hotell ved siden av en byggeplass enn mange andre. Men det har selvsagt vært utfordrende, sier Holst, som roser både gjestene og de ansatte for måten de har håndtert byggeperioden på.

Det har vært dager da gjestene våre bokstavelig talt har sittet på betongen under åpen himling og spist middag hos oss. Når forholdene er sånn, må vi prøve å kompensere med enda bedre service og gi kundene et enda bedre produkt. Og på tross av at arbeidsplassen har vært preget av rot, støy og støv har de ansatte stått på. De har nok av og til vært forbannet bak kulissene, men i møtet med gjestene har de tatt fram smilet og serviceinnstillingen.

Har forstått hverandre
Holst fremhever samarbeidet mellom byggherre Oslo Lufthavn Eiendom AS, entreprenør Heimdal Entreprenør AS og Radisson SAS.
Heimdal Entreprenør AS har skjønt at vi må drive hotell under anleggsperioden, og vi har skjønt at de må holde byggetempoet oppe for å komme i mål. Vi har hele tiden snakket godt sammen, og prøvd å lage så lite problemer for hverandre som mulig.
Den erfarne direktøren har jobbet i Radisson SAS siden 1971, og har siden den gangen vært involvert i en rekke nye hotell- og byggeprosjekter. Har var også med i forprosjektet til Radisson SAS på Gardermoen da hotellet åpnet i 1998.
Dette har nok vært et av de mer vellykkede byggeprosjektene jeg har vært med på, sier Holst, som nå regner med å måtte rekruttere mellom 25 og 30 nye medarbeidere til hotellet.

Fleksibelt
Nybygget er på 7000m2 og er seks etasjer høyt. Fasaden er kledd med aluminiumskledning. På vestfasaden er det perforerte kassetter, mens det er montert fasadeglass montert utenpå en korrugert bakplate. Innvendig er det i hovedsak brukt malt gips.
Fem gangbroer knytter det gamle bygget sammen med det nye. Romkapasiteten økes med 153 rom og hotellet får også fire nye møterom og en konferansesal til 320 perosner som kan deles inn i tre ved hjelp av skillevegger. Totalt kan hotellet nå ta i mot 1000 konferansegjester samtidig.
Den nye delen inneholder også en ny toalettsone. Eksisterende kjøkken er utvidet, samt at restaurant og barer er totalrenovert. Hotellrommene er store og romslige med sine 25 m2. De gamle hotellrommene har også fått et ansiktsløft i forbindelse med byggearbeidene. Parkeringskapasiteten utvides i løpet av våren med rundt 30 prosent til 170 plasser. Det har ikke vært nødvendig å utvide heiskapasiteten ved flyplasshotellet.
Vi har endt opp med et fleksibelt hotell med god kommunikasjon mellom nytt og gammelt bygg.

Stort prosjekt
Prosjektet er en totalentreprise på 94500 000 kroner, med tilleggsjobb fra byggherre på rundt fem millioner kroner. Hotelldriver har i tillegg investert i 32 millioner kroner i møbler, interiører og utstyr. Oslo Lufthavn Eiendom tok over bygget 22. januar.
Både byggherre og driver er fornøyde med kvaliteten på bygget, og at bygget ble overlevert til riktig tid. Deler av bygget ble faktisk overlevert nesten tre uker før fristen mens resten ble overlevert til kontraktfestet dato, sier prosjektleder Dag Erik Vårum i Heimdal Entreprenør AS.
De måtte riktignok tåle noen forsinkelser tidlig i prosjektet, men hentet seg fint inn igjen.
I grunnen var det både høyspent, vannledninger og fiberoptikk som forårsaket en del tilleggsarbeid og forsinkelser. Denne forsinkelsen ble tatt igjen på prefabmontasjen. Det gikk meget bra med innheising av ferdige badekabiner etter hvert som dekkene ble montert.
- Elles var det en del utfordringer med at hotellet har hatt fullt belegg hele byggeperioden, og vi har vært nødt til å begrense støyende arbeider i visse tidsrom. Vi møtte også på noen utfordringer med sammenkobling av gangbroer inn til eksisterende bygg. Disse broene blemontert over baren i eksisterende hotell, noe som selvsagt gjorde planlegging med tanke på sikkerhetmeget viktig. Vareleveransen til hotellet har også gått gjennom anleggsplassen hele byggeperioden. Anleggsledelsen har hatt et nært samarbeid med hotellet gjennom hele byggeperioden noe som har gjort at vi har løst disse utfordringene på en bra måte, sier Vårum.

Riktig med totalentreprise
Prosjektleder for byggherren Oslo Lufthavn Eiendom, Sverre Christensen, trekker fram fleksibilitet og kommunikasjon som sentrale stikkord for det vellykkede prosjektet.
I tillegg har vi hatt klare grensesnitt i kontrakten. Her er totalentreprisemodellen, slik vi ser det, et viktig prinsipp for å slippe at aktører kan begynne å skylde på hverandre. Vi har bevisst valgt totalentreprisemodell. Vi mener det er den beste modellen ved bygg som hotell, kontorbygg og parkeringsbygg, siden disse produktene lar seg definere godt i tilbudsfasen slik at endringene underveis er minimale.
Det er Niels Torp Arkitekter som har tegnet den nye delen av Radisson SAS Airport Hotel på Gardermoen. Det er det samme arkitektkontoret som står bak den gamle delen av hotellet, Oslo lufthavn, jernbanestasjonen og det karakteristiske flytårnet på Gardermoen.

 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS