Positivt med lærlinger
Vi skulle gjerne hatt flere, men det virker som om søknadsmengden til servitørfaget er lav, sier Kjuus. Thon Hotel Opera er ett av de få hotellene som tar i mot resepsjonslærlinger. - Resepsjonsfaget har bare eksistert en ti års tid, det er ennå ganske nytt, og jeg tror en del hoteller bare aldri har begynt å ta inn resepsjonslærlinger. Dessuten krever det en viss størrelse på hotellet. Mange hoteller har bare en på vakt i resepsjonen store deler av døgnet, og lærlingene kan aldri være på vakt alene. Derfor er det ofte vanskelig å få læreplasser for resepsjonsfaget, mener Kjuus. Kjuus sitter selv i fagprøvenemda, og er med på å vurdere kandidater fra andre kjeder. - Vi har som en gylden regel at vi aldri skal la noen bestå hvis vi ikke kunne tenkt oss å ansette dem selv, sier hun.
Ikke nødvendig å være stor
Thon Hotel Opera med sine 434 rom må kunne sies å være et stort hotell, men Kjuus er opptatt av å gi gjestene følelsen av det motsatte. - Vi vil at gjestene skal føle at de er på et lite hotell. Vi legger vekt på å huske navn og ansikter. Det skal være personlig og nært. Denne mentaliteten er viktig for oss, og er noe vi prøver å overføre til lærlingene her hos oss, sier hun. Hun understreker at det slett ikke er nødvendig å være store for å ta inn lærlinger. - Vi tar inn lærlinger gjennom Lærlingekompaniet i Oslo. Hos oss får lærlingene opplæring innenfor alle fagmoduler. Men om noen hoteller mangler for eksempel konferanseavdeling, så ordner Lærlingekompaniet med utplassering på andre hoteller slik at lærlingen får gjennomført også disse modulene. At man er små er derfor ingen grunn til ikke å ta inn lærlinger, sier Kjuus.
Strekker seg litt lenger
Ett av de viktigste kriteriene for å velge ut lærlinger ved Thon Hotel Opera er kandidatenes personlighet. - Når vi får kandidater gjennom Lærlingekompaniet vet vi at de er kvalifiserte. I tillegg gjør Lærlingekompaniet en god jobb med å plukke ut personer som de tror vil passe inn hos oss. De vet hva vi vil ha, og det er sjelden at de bommer helt. Det er viktig at lærlingen passer inn i det teamet, sier Kjuus. Foruten å bidra til utdanning i bransjen mener Kjuus at det også er positivt for miljøet med lærlinger. - De er unge og gjerne fulle av energi og engasjement. De er viktige sosiale bidragsytere, og spesielt i resepsjonen hjelper lærlingene de andre til å holde fokus. Lærlingene har helt fersk kunnskap og anstrenger seg hver dag for å bli bedre, og det smitter over på de andre, sier hun.
Ikke nødvendig å være stor
Thon Hotel Opera med sine 434 rom må kunne sies å være et stort hotell, men Kjuus er opptatt av å gi gjestene følelsen av det motsatte. - Vi vil at gjestene skal føle at de er på et lite hotell. Vi legger vekt på å huske navn og ansikter. Det skal være personlig og nært. Denne mentaliteten er viktig for oss, og er noe vi prøver å overføre til lærlingene her hos oss, sier hun. Hun understreker at det slett ikke er nødvendig å være store for å ta inn lærlinger. - Vi tar inn lærlinger gjennom Lærlingekompaniet i Oslo. Hos oss får lærlingene opplæring innenfor alle fagmoduler. Men om noen hoteller mangler for eksempel konferanseavdeling, så ordner Lærlingekompaniet med utplassering på andre hoteller slik at lærlingen får gjennomført også disse modulene. At man er små er derfor ingen grunn til ikke å ta inn lærlinger, sier Kjuus.
Strekker seg litt lenger
Ett av de viktigste kriteriene for å velge ut lærlinger ved Thon Hotel Opera er kandidatenes personlighet. - Når vi får kandidater gjennom Lærlingekompaniet vet vi at de er kvalifiserte. I tillegg gjør Lærlingekompaniet en god jobb med å plukke ut personer som de tror vil passe inn hos oss. De vet hva vi vil ha, og det er sjelden at de bommer helt. Det er viktig at lærlingen passer inn i det teamet, sier Kjuus. Foruten å bidra til utdanning i bransjen mener Kjuus at det også er positivt for miljøet med lærlinger. - De er unge og gjerne fulle av energi og engasjement. De er viktige sosiale bidragsytere, og spesielt i resepsjonen hjelper lærlingene de andre til å holde fokus. Lærlingene har helt fersk kunnskap og anstrenger seg hver dag for å bli bedre, og det smitter over på de andre, sier hun.