Optimismen tilbake
Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at mange fremdeles har problemer, og at man totalt sett bør være lettet over at finansuroen verden over ikke gjorde større skade på norsk hotellnæring. Overkapasitet er allerede en stor utfordring, den blir neppe mindre når nærmere 5000 ny rom åpnes i løpet av de neste to årene. Kapasitetsutnyttelsen sank med 4,6 prosent fra 2008 til 2009 og RevPAR falt til kr. 437,- hvilket er en nedgang på 8,9 prosent. Hele 35 prosent av norske hoteller hadde negativ bunnlinje i 2009. Det er derimot av betydning å legge merke til at dette er et gjennomsnitt for hele landet, og at det ikke gjelder alle hoteller i alle segment. Dessuten tror de fleste hotellene at 2. halvår i år vil gi bedre resultat enn 2. halvår i 2009.
– Tall fra SSB for august viser en oppgang på 8 prosent, så sammenlignet med 2009 er alt bra, sa Per-Arne Tuftin fra Innovasjon Norge.
Utfordrende å kutte
Selv om det norske hotellmarkedet preges av stort innslag av større kjedehoteller, er det også mange små aktører som opererer i utkantstrøk i landet. Og det er store forskjeller på inntjeningen om du ligger i sentrale strøk eller driver i distriktene. Der de store sentrale kjedehotellene har god kontroll på, og har senket lønnsutgiftene i nedgangstider, viser undersøkelsen at det er de enklere etablissementene som har hatt størst økning i lønnsutgifter. For de små er nemlig ikke reduksjon i arbeidsstokken noe alternativ. Næringen preges av at mange driver effektivt og organiserer driften slik at kreftene settes inn der det til enhver tid trengs mest, men det er en nedre grense for effektivisering.
– Har du en på vakt, så har du en på vakt, og da går det ikke å få kuttet lønnskostnadene, sa Per-Erik Winther fra Horwath Consulting, da han presenterte rapporten.
Lave priser på norske hoteller
Norge blir ofte betegnet som et land det er dyrt å reise i og det slår negativt ut for hotellnæringen. Faktum er at norske hotellpriser ligger under gjennomsnittet i Europa. I juli i år var prisene i gjennomsnitt 7 prosent lavere enn i Europa, Oslohotellene lå enda lavere. Samtidig er mye annet kostbart, transport gjør dype innhugg i reisekassen, mat og drikke likeså. Norske priser på alkohol og tobakk ligger langt over nivået utenlandske turister er vandt til, og det øker neppe lysten til å legge turen til Norge om det er i jobbsammenheng eller feriereiser.
Bør satse fra øverste hold
Det interessante er om man kan klarer å erobre større markedsandeler i det europeiske markedet, men da må det satsning til.
– Det er for lav ressursbruk i markedsføring og reklame rettet mot det utenlandske markedet, sa Winther. Det er om lag 270 direkte flyruter til utlandet, hvor 117 er fra Oslo. Disse rutene er svært viktige og tilgangen på lavpristilbud/ruter gjør at man enklere kan markedsføre fly/hotellpakker for kortferie eller langweekend. Dette er en mulighet som kan utnyttes bedre av hotellene. Noen flyruter står imidlertid i fare for å bli nedlagt, og her anbefaler rapporten at man ser på de totale markedsmulighetene som derigjennom kan bedre økonomien både for flyselskap og hoteller. Bedret infrastruktur ute i distriktene er også etterspurt. Regjeringen hadde for øvrig som mål at 1 million turister skulle finne veien til Norge i 2009. For inneværende år har regjeringen satt av 260 millioner til markedsføringstiltak overfor utlandet, en økning på 13 millioner fra 2009.
Norge er et fantastisk land å feriere i, men vi utnytter ikke mulighetene godt nok.
– Har utenlandske turister først opplevd for eksempel Lofoten, vil de garantert ønske å komme tilbake. Her har vi en kjempemulighet, sa adm. dir. på Solstrand Hotel og Bad Børrea Schau-Larsen.