- Norges beste spa
![]() |
Christian Ringnes testet selv et av behandlingsrommene i den nye spa-avdelingen på Grand Hotel i Oslo. Han fikk god hjelp av spa-eier Marianne Olavesen. |
Det er det norske arkitektkontoret Mellbye Arkitekter i Oslo som står bak renovasjonen og ombyggingen av Grands noe utgått på dato fitnes og velvære avdeling. Siden bassenget ble åpnet i 1974 har det skjedd fint lite i den delen av bygget.
- Det er ikke så mange år siden vi tok ned ribbeveggen, smilte Ringnes. Han la også til at han regnet med at det nye Farris Bad hotellet som bygges i Larvik vil overgå Grands spa-fasiliteter etter hvert.
NORGE
I dag finnes det ikke spor av den gamle ribbeveggen – ergometersykkelen har også sagt takk for seg. I stedet er det kreert et førsteklasses spa-senter med åtte behandlingsrom, stort motstrømsbasseng, badsstuer og eksklusivt interiør med skifer på veggene og bjerke-stammer langs basseng-kanten. Jada, det er brukt ekte bjerkestammer.
- Det er kanskje den rimeligste investeringen her oppe, smilte sivilarkitekt Ajas Mellbye i Mellbye arkitekter.
Garderobe og behandlingsavdelingen er holdt i mørke farger. Lys og flammer spiller en viktig rolle i det mørke interiøret der man får en avslappende effekt ved bare å gå inn i rommet.
Dusjene er et kapitel for seg. Med lys både under, inne i selve avlukket og i dusjstrålen. Lyset skal virke avslappende allerede på et tidlig stadium i behandlingen. Behandlingsrommene er like – bortsett fra det ene der et par kan behandles sammen. Den delen av spaet kan også skilles fra resten med en frostet glassvegg for de som ønsker mer privatliv – og har råd til det.
|
Bassengområdet der bjerkestammer skiller bassenget fra avslappingsavdelingen. |
Som Christian Ringnes sa det under åpningen – det er noe sakralt – eller kanskje nattclubaktig over det hele.
Spa-avdelingen på Grand skal ikke bare være tilgjengelig for hotellets gjester.
- Her er det også mulighet for byens borgere å slappe av når det er ledig kapasitet, opplyste administrerende direktør Svein-Petter Haslerud. Han var strålende fornøyd med at spa-avdelingen nå var på plass, etter et halvt år med intensiv oppussing.
- 50 prosent av våre kunder er forretningsreisende. Mens de tidligere spurte om vegen til nærmeste bar og diskotek, spør de nå etter et sted for aktivitet og avslapping, gjerne med massasje. Det kan vi nå tilby, sa en fornøyd direktør. Han sendte også verbale roser til hotelleier Christian Ringnes.
- Uten hans sans for endringer og entusiasme ville ikke dette vært mulig.
Se flere bilder i neste utgave av Hotellmagasinet.