Noen dager i juli
– Det er ikke ofte hotellansatte har behov for debriefing og krisehjelp. Vi vil nok på en eller annen måte være merket, men nå er det tid for å fylle hotellet med glede igjen.
Sundvolden Hotel er et av landets eldste hoteller. Reisende har kommet og gått i det familiedrevne hotellet i 350 år, og det er mest å glede seg over i den historien.
Men fredag 22. juli ble en makaber merkedag. Massakren på Utøya endret med øyeblikkelig virkning hotellets status til pårørendesenter og akuttmottak. Alle ansatte fikk ny tittel: hjelper.
Sundvolden er et rendyrket kurs- og konferansehotell med 257 rom, og i juli er det lite aktivitet og svært få gjester. Det betød også at det var lite folk på jobb.
Den fredag ettermiddagen og kvelden ble de imidlertid raskt flere – mange flere. Ansatte kom uoppfordret fra feriene sine, ja, det ble til og med ringt fra konkurrerende hoteller med tilbud om hjelp. Også bygdefolket stilte opp.
På hotellets nettside står at Sundvoldens visjon er å være «elsket av gjestene og beundret av konkurrentene». Mange bedrifter prøver å leve opp til sine visjoner, men ofte reduseres de til innholdsløse fraser. Den 22. juli og dagene som fulgte, ble Sundvolden Hotel ekstremt testet, og besto, etter tilbakemeldingene å dømme.
– For oss handlet det om medmenneskelighet og samfunnsansvar i ytterste konsekvens, sier hotellvertinne Cecilie Laeskogen.
– Vi har alltid villet være noe mer enn et hotell, og helst vise det i synlige handlinger. I unntakstilstanden som oppsto, fikk vi virkelig anledning til det. I ettertid må konklusjonen bli at det er et privilegium å få hjelpe. Sjokket etter terroraksjonene deler vi med resten av landet.
Les mer om hvordan Sundvolden hotell ble preget av terroraksjonen 22. juli i Hotellmagasinet nr 5/2011 som er ute nå.
