Nedslitte Hindsæter
Ekteparet André Sundero og Karola Wenzel overtok en sliten fjellstue i Sjodalen, og skapte en perle av et fjellhotell med fokus på vertskap.
– Veien har blitt til mens vi har gått, det har vært både nedturer og oppturer. Hotelldrift krever stor innsats fra vertskapet om det skal lykkes, sier André Sundero.
BY PÅ SEG SELV
De siste ni årene er det investert fire millioner over driften i tillegg til noe lånefinansiering. Omsetningen er på litt under fire millioner og ekteparet driver med positive resultat til tross for årlige investeringer over driften.
– Vi måtte gjøre noen viktige prioriteringer i forhold til påkostninger, profil og målgrupper. Hindsæter Fjellhotell skal by på seg selv, sin historie og naturbaserte opplevelser i dalen. Vertskapsfunksjonen har vært avgjørende for vår posisjon i dag.
– Et aktivt og positivt vertskap er prioritert. Gjestene møter oss om morgenen, og vi sier god natt. Vi er med på turer selv så mye vi kan, deltar i aktiviteter utendørs på kveldstid om vinteren og fører fotturer om sommeren, sier André Sundero.
KULTURHISTORISKE MENYER
Måltidsopplevelser er et annet satsingsområde, og det har vist seg viktig og riktig.
– Rimelige innkjøp og gode kalkyler er vi ikke opptatt av, men gode, lokale råvarer og gode smaker. Er gjesten fornøyd kommer han tilbake, og da er gode råvarer like mye en markedsføringskostnad som en kjøkkenkostnad. Vi lanserte kulturhistoriske menyer for noen år siden. Menyer komponert av råvarer som kunne være tilgjengelige i åpningsåret 1898 og tilegnet gjester som var her den gangen.
– Vi lager en historie rundt dette som fortelles sammen med kveldens menypresentasjon. I 2012 satset vi stort på menyer av reinsdyr fra det lokale tamreinlaget, både til lunsj og middager, forteller André Sundero.
TØMMERHUS OG TURSTIER
For tre år siden ble Hindsæter Fjellhotell komplettert med en kultursauna, massasjebad, to saunaer, hvileareal og dusjer. Det hele er bygget opp med et gammelt tømmerhus og en steinbu med historier på veggene. Tilbakemeldingene fra gjestene har vært gode.
– Nå har vi fått etablert mange nye turstier merket med skilt etter nasjonal standard, informasjonstavle og nye vandrekart. Også dette er gjort uten offentlig støtte. Vi ser at det er viktig å merke og skilte godt for å få tilfredse gjester.
– Men viktigst av alt er at vertskapet er tilstedeværende!
