Næringen optimistisk
Forventningene til årets vintersesong er mer positive enn foran fjorårets vintersesong, til tross for at resultatene var lavere enn forventet, melder Innovasjon Norge.
Norges turistbarometer
Høsten 2002 ble det opprettet et ekspertpanel sammensatt av turoperatører, hoteller, transportører, lokale turistkontor, samt reiselivsmedarbeidere ved Innovasjon Norges utekontorer. Panelet blir bedt om, to ganger pr. år, om å komme med sine forventninger til kommende sesong, samt rapportere om hvordan foregående sesong faktisk gikk. Dette er tredje gang Turistbarometeret gjennomføres.
Stor optimisme i Sør-Europa og Russland
Optimismen er stor i Sør-Europa og Russland. Årsaker til dette kan være at dette er små og relativt nye markeder i vintersammenheng og satsing på vinter her i år vil gi en økning sammenlignet med i fjor.
Danmark er vår største marked
Danmark som er Norges største og viktigste vintermarked med en markedsandel på 36 % av alle utenlandske gjestedøgn i fjor vinter, er positive foran årets vintersesong. 63 % av våre respondenter fra Danmark forventer en vekst i vinter og 37 % forventer et uendret volum. Det er ingen av våre danske respondenter som forventer en nedgang.
Sverige som var det nest største utenlandsmarkedet i fjor vinter med en andel på 19 %, er også optimistiske og 50 % av våre respondenter fra Sverige melder om en forventet økning i vinter. 33 % forventer ingen endringer, mens 17 % forventer en nedgang sammenlignet med i fjor.
Se turistbarometeret her
(Kilde: Innovasjon Norge)