Nå snur hotellprisene

Publisert Sist oppdatert

En ny rapport som nylig ble lagt frem av HRG viser tegn på bedring i hotellindustrien for første halvdel av 2010.

Bildet: Afrika er den regionen som øker mest. (Foto: Birgitte Henriksen)

Moskva på topp
Til tross for en nedgang på fem prosent, troner Moskva fortsatt på førsteplass, etterfulgt av Genève og Hong Kong. Oslo havnet på 10. plass, med en økning på fire prosent.

- Moskva har ligget stabilt på topp de siste seks årene. Mange europeiske byer har hatt en økning de siste seks månedene, slik som Stockholm (13 prosent), Zurich (syv prosent), Genève (fem prosent) og Oslo (fire prosent). Det ser ut som om prisfallet for hotellene i Oslo og store deler av Europa har bunnet ut nå, sier markedsdirektør i HRG Nordic, Simen A. Johannessen i en pressemelding til Hotellmagasinet.

Rimeligere i Midtøsten
Roma (minus syv prosent), København (minus ti prosent) og Dubai (minus tolv prosent) faller ut av topp ti-listen, og faller til henholdsvis fjortende, sekstende og nittende plass.
- Vi ser at markedet nå stabiliserer seg i Europa og USA etter et turbulent år. I motsetning til USA og Europa viser Midtøsten-regionen den største nedgangen. Blant annet har Abu Dhabi falt med hele 26 prosent. Slik som i Dubai, har Abu Dhabi vesentlig fall i belegget. Dette kan nok sees i sammenheng med stor utbygging av hoteller, sier markedsdirektør i HRG Nordic, Simen A. Johannessen.

Afrika blir dyrere
Regionen som viser størst økning er Afrika, med en gjennomsnittelig vekst på 16 prosent. Denne økningen kan forklares med investeringer fra globale og multinasjonale selskaper som er engasjert i olje og gass, bank- og finansnæringen samt telekomindustri i ulike deler av Afrika. I USA holder prisene i New York seg stabile, men Los Angeles og Boston opplever en positiv utvikling - med en økning på henholdsvis fem og tre prosent i lokal valuta. New York og Washington har fortsatt de dyreste rommene, med en gjennomsnittspris på 297 og 295 dollar.

- Vi ser at den mer eksklusive delen av markedet fortsetter å holde stand. 5-stjerners hoteller hadde en økning på én prosent. Dette til tross for at mange, på grunn av behov for kostnadsreduksjoner, har begynt å benytte seg av tre- og firestjerners hoteller, sier markedsdirektør i HRG Nordic, Simen A. Johannessen.

Thumbnail Image: