Miljøprofil blir viktigere for kundene
Studien, som involverte innkjøpere i Frankrike, Sverige, Tyskland og Storbritannia, tok for seg i hvor stor grad miljøvurderinger påvirket innkjøpernes valg av produkter.
Pris og kvalitet viste seg å være de to viktigste faktorene som ble vurdert, mens betydningen av miljøet varierte fra land til land. I Sverige og Frankrike ble det nevnt spontant, mens miljøet som innkjøpsfaktor ofte ble neglisjert i Tyskland og i Storbritannia.
I alle landene antok man imidlertid at miljøets betydning vil øke i fremtiden. – Ettersom ny og strengere lovgivning sannsynligvis vil vedtas, er det en generell oppfatning av at miljøet snart vil bli å finne høyere på prioriteringslisten, sier Category Marketing Director hos SCA Tissue Europe, Bengt Eriksson.
Studien avdekket at mange kunder bruker miljømerker til å avgjøre et produkts miljømessige troverdighet. Det er imidlertid få som undersøker hva miljømerkene faktisk står for.
– Flertallet av kundene ser ut til å stole på at de myndighetene som administrerer miljømerkingen har gjort jobben for dem, sier Bengt.
– Miljømerkene bruker imidlertid ulike kriterier til å vurdere et produkt, og enkelte produsenter bruker miljømerker som ikke er gjenstand for ekstern kontroll. Vi fant at innkjøperne i liten grad vet hva disse miljømerkene betyr.
Han bemerker at selv om det er behov for miljømerking, innebærer miljødebatten mye mer enn bare å sette etiketten ”miljøvennlig” på et produkt.
– Et produkt bør ikke vurderes isolert - selskapet som produserer produktet bør også evalueres ut fra sine miljøretningslinjer. Det faktum at kundene mener miljøet vil bli viktigere på lang sikt, er beroligende, sier Bengt.
– Kundene har lagt merke til de tiltakene som er iverksatt av globale handelsselskaper for å redusere miljøpåvirkningen, og de innser at miljøspørsmålet ikke er en motesak - det er kommet for å bli.