Matopplysning i fire tiår

Publisert Sist oppdatert

– Opplysningskontorene er svært dyktige til å formidle kunnskap om mat, oppskrifter og trender, sier matforsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Det er i hovedsak en omsetningsavgift bonden betaler som finansierer opplysningsarbeidet for å fremme bruken av gode norske råvarer til mat på norske bord.

– Kontorene har gjort en stor jobb med å spre matglede. Ikke bare om norsk matkultur, de har også informert om matretter fra hele verden, sier Bugge.

Opplysningskontorene har raskt plukket opp nye trender, og de var med på å lansere alt fra pizza og taco til smoothies og wok-retter i Norge.

Unik posisjon

Hele landets matdronning, Ingrid Espelid Hovig, var blant pionerene i dette arbeidet gjennom sin innsats i det daværende Opplysningsutvalget for fisk.

– Fjernsynskjøkkenet på NRK spilte en unik rolle i formidlingen av matstoff, og ansatte i opplysningskontorene var ofte gjester både der og i andre TV-programmer, sier Bugge.

Blant dem var Britt Kåsin, som har jobbet ved Opplysningskontoret for frukt og grønt siden 1969.

– Vi har hele tiden vært i forkant av utviklingen på matfronten, og kontorene nyter høy tillit i befolkningen, sier Britt Kåsin.

På 1970-tallet jobbet en armada av demonstrasjonsdamer over hele landet med å lære folk vanlige og enkle norske matretter i butikker og kjøpesentre. Rettene kunne være alt fra omelett til pølsegryte.

Det var i hovedsak husmødre med interesse for matlaging som fikk opplæring og ble leid inn av Opplysningskontorene.

Stort informasjonsarbeid

Nøysomhet og trang økonomi preget matlagingen etter krigen og helt fram til slutten av 1960-tallet, men fra 1970-årene ble både lommeboken til folk flest romsligere, og middagene mer varierte.

– Folk var likevel nøkterne til hverdags, og utvalget av råvarer ganske forutsigbart. Vi forsøkte å stimulere til det lille ekstra, det nye, det sosiale og til den gode festmaten, sier Kåsin.

Opplysningskontorene har gjennom årene produsert et vell av matoppskrifter og brosjyrer, kokebøker, plakater og undervisningsmateriell. De har undervist lag og foreninger i matlaging og er fremdeles aktivt involvert i skolesektoren med lærebøker og undervisningsmateriell.

– Nå samarbeider vi med ukeblader og aviser om matsider, vi har en rekke arrangementer for presse og folk flest, og vi lager reklame for radio og TV i tillegg til at nettstedene våre er blitt veldig populære.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS