Legger ned Reiseliv
Etter 25 år er det slutt for den årlige reiselivsmessen, og det blir ikke Reiseliv på Lillestrøm i 2013.
- Vi ser over tid at reiselivsbransjen har endret sine prioriteringer og redusert sin satsning på messen som markedsføringskanal. Publikums kjøpsvaner er også i endring, og mange foretrekker i dag å handle reiser over nettet, sier Siv Lunde Kolrud, administrerende direktør i Norges Varemesse
, i en pressemelding.Etter flere år med sviktende besøk ønsket arrangøren å prøve noe nytt, og årets messe ble arrangert som en ren publikumsmesse uten lukkede fagdager for bransjen slik det har vært tidligere, skriver VG nett. Rundt 20.000 personer avla messen et besøk. Også tidspunktet for messen ble endret, etter at en konkurrerende reiselivsmesse kom inn på Telenor Arena på Fornebu sist januar. Selv om mange publikummere meldte om mer liv og aktivitet i år, har arrangørene altså valgt å legge ned messen slik at det ikke blir Reiseliv 2013.
Messe-arrangørene innser at både publikum og reiselivsbransjen prioriterer andre kanaler for kjøp og salg av reiser.
- Vi arrangerer mange store messer hvert år, og må hele tiden vurdere vårt fokus og hvilke bransjer vi skal satse på. Nå vil vi bruke det kommende året til å se på utviklingsmuligheter og nye ideer, i tett dialog med bransjen. Så får vi vurdere hvorvidt Reiseliv skal gjenoppstå i ny drakt, sier Kolrud.
Norges Varemesse er en stiftelse som har som formål å støtte norsk næringsliv, på forretningsmessige vilkår.
- Vi kommer i løpet av året til å ta initiativ til en dialog med reiselivsbransjen om hvordan vi kan støtte dem best mulig i fremtiden, og hvordan vi sammen kan definere hvilken rolle messeformatet kan ha i fremtidens markedsføringsarbeid.
