Leder med glimt i øyet
![]() |
Administrerende direktør ved Rica Nidelven Hotel og regiondirektør Bjarte Gjerde la klare strategier for hotelldriften helt fra starten. |
– Ikke noe one-man show
Når administrerende direktør Bjarte Gjerde mottar prisen som Årets Hotelleder, deler han æren med resten av personalet.
– Jeg mottar prisen på vegne av hele bedriften, og som leder at et team er det hyggelig med den anerkjennelsen, sier han, og understreker at dette slett ikke er noe one-man show.
– Det er et privilegium å lede et sånt team, legger han til.
Gjerde har vært 40 år i bransjen, og 30 år som direktør ved ulike hoteller. Han var ansvarlig for åpningen av Radisson SAS Oslo Airport Hotel i1998, og har ellers stort settovertatt driften av etablerte hotell, som Radisson SASRoyalGarden i 7 år og Radisson SAS Oslo Plaza i 2 år.
– Derfor er det et kjempeprivilegium å få anledning til åbruke erfaringen og settesitt preg på et helt nytt hotell. Særlig i forhold til å kunneutvikle personalstrategier, produktstrategier og konsepter sammen med ledergruppen ved hotellet. Alter utledet fra Rica`s merkevareplattform "Det Gode Vertskapet".Rica Hotels harvist oss stor tillit oggitt oss svært frie tøyler, sier han.
Utvikling
Selv mener han at han er prestasjonsrettet, utviklingsorientert og dynamisk som type.
– Jeg kan sikkert være slitsom, men jeg har glimt i øyet og får ting til å skje, sier han.
Gjerde mener han er flink til å delegere og gi sine ansatte spillerom, noe som er viktig for den enkeltes motivasjon. Viktig er det også å gi de ansatte mulighet til å gå videre etter hvert som de er klar for nye utfordringer.
– Vi er opptatt av å rekruttere de riktige personene, men det er også ledelsens oppgave å hjelpe folk til å komme videre. Det skal være spennende å jobbe, og vi har ikke ambisjoner om at alle skal være her til de blir pensjonister, sier han.
Støtte, opplæring, utvikling og tilbakemelding er viktige stikkord, og minst to ganger i året har man individuelle samtaler med alle de ansatte.
- Må ha lyset på
Gjerde omtaler hotellets kokke- og servitørlærlinger som unge og lovende, og han er opptatt av hvordan de mer erfarne kokkene og servitørene tar seg av opplæring, viderefører kunnskap og følger opp disse.
Han passer også på å rose lederne i de ulike avdelingene. Sosiale egenskaper er viktig for å få jobbe på Rica Nidelven - man må kunne trives som en del av staben og ”ha lyset på”, som direktøren uttrykker det.
Med unntak av dør- og garderobevakter som leies inn fra andre firmaer ved behov, jobber hele personalet direkte for hotellet.
– Hvis man ikke kontrollerer hele verdikjeden, har man heller ikke kontroll på servicen, mener Gjerde.
Mot strømmen
Matopplevelser står sentralt i hotellkonseptet, og på mange måter gikk Gjerde mot strømmen da han valgte å prioritere dette mens andre overnattingssteder la ned sine restauranter.
– En kollega sa til meg at vi skrudde tiden tilbake, men jeg svarte at vi skrur tiden frem, smiler han.
Det er et sterkt fagmiljø som preger kjøkkenet, råvarene skal være av god kvalitet, og maten produseres på huset. Egne konditorer lager desserter, kaker og husets egen konfekt. Hotellet var tidlig ute med å løfte frem lokal mat, og kan skilte med en rekke ulike råvarer og nisjeprodukter fra produsenter i distriktet.
– Vår motivasjon er å skille oss ut, men det finnes også andre perspektiver som miljøvern og det å ta vare på levende bygder. Folk blir stadig mer bevisste, sier han.
Innsalget for i år, på 60.000 overnattinger, tyder på at 2009 kan bli stabilt til tross for en pågående finanskrise. 2010 ser også lovende ut. Og i stedet for å se på de to andre store hotellene i byen som konkurrenter, mener Gjerde at de kompletterer hverandre.
– Det er sterke og gode hotell, og vi vet at vi kan fremstå som et tredje alternativ, sier han.