Hva med hotellbransjen?
Hvordan etterspørselen etter hotellrom vil utvikle seg i tiden som kommer er usikkert. Man har allerede merket en nedgang i innen ferie- og fritidssegmentet, særlig når det gjelder utenlandske hotellovernattinger. Samtidig sørger ny- og utbygginger for en mengde nye hotellrom i det norske markedet.
Belegget bør ikke være for godt
Disse forholdene er behandlet i den bransjerapporten Norsk Hotellnæring 2008 som er utarbeidet av Horwath Consulting AS, og utgitt i samarbeide med Innovasjon Norge og bransjebladet Hotell, Restaurant og Reiseliv.
I fjor var den gjennomsnittlige beleggsprosenten på 56,8%. Men variasjonene er store, og det er yrkesreiser som drar lasset. Det betyr at det er først og fremst er byhotellene som gjør det bra. Flere av byene hadde et belegg på godt over 70% i fjor, og særlig hovedstaden har hatt stor pågang – noe som igjen gjør at Osloreisende har lagt overnattingen til distriktene rundt.
Men ifølge Per-Erik Winther i Horwath er det ikke ideelt med en beleggsprosent på over 70%. Er det for trangt om plassen slik at man ikke får bestilt hotellrom, kan turistene velge å droppe hele norgesturen. Han mener også det kan være negativt for bransjen på sikt at enkelte hoteller velger å sette opp prisen betraktelig i perioder med høy pågang.
Samtidig som belegget var høyt i byene, hadde flere fylker et belegg på rundt 40% i fjor.
Avhengig av yrkestrafikk
Det totale antallet hoteller gikk litt tilbake i 2007, men antallet rom økte allikevel med 1,9 prosent til nesten 69.000. I løpet av 2008 og 2009 er det forventet en ytterligere økning på rundt 5000 rom, med 32 nye hotellprosjekter og over 20 utvidelsesprosjekter. Dersom etterspørselen stagnerer vil det store antall nye rom føre til et lavere belegg. Et større tilbud kombinert med en svakere etterspørsel vil spesielt merkes på de stedene hvor det blir betydelig vekst i romkapasiteten.
Ifølge Winther vil situasjonen trolig føre til at enkelte planlagte prosjekter blir lagt på is, noe heller ikke administrerende direktør i Choice Hotels Scandinavia, Torgeir Silseth ser bort fra at kan bli en realitet.
– Jeg tror vi kan slå fast at belegget blir dårligere, og mange prosjekter vil nok legges i en skuff, sier han.
Samtidig mener han 2008 vil bli et meget godt år for de fleste hotellkjedene.
Selv om det har vært en sommer med tilbakegang i antall overnattinger, har økte priser sørget for at det totalt sett ikke har vært noen nedgang i omsetningen.
Konkurranse fra hyttebransjen
Det er også store hotellprosjekter på gang på fjelldestinasjonene, men her må hotellene regne med konkurranse utenfra.
– Det private hyttetilbudet har vokst, og mange usolgte hytter og leiligheter vil trolig også havne på utleiemarkedet. Dermed blir konkurransen skjerpet, sier Winther.
Et par satsingsområder som blir trukket frem i rapporten er mat og kosthold samt miljø. Inntrykket er at restauranten var noe hotellene tidligere måtte ha, uten nødvendigvis å ønske det.
– Men det er i ferd med å snu, sier Winther.
Oppfatningen i dag er at dette er et viktig satsingsområde for hotellene, og at de som satser på mattilbudet sitt, oppnår gode resultater. Noe som igjen kan generere høyere pris.
Også miljø har blitt et viktig satsingsområde for mange hoteller.