Hotell.no – ikke som andre
![]() |
Christer Palmgren i hotell.no er kjempefornøyd med responsen på sitt nettsted. |
Mens hotels.com baserer seg på provisjonssalg av hotellrom, er hotell.no basert på annonser.
- De som kun står oppført med kontaktinformasjon betaler ingen ting, mens andre der vi har linker mot de respektive hotellenes nettsider – betaler for seg etter størrelse og beliggenhet, sier Palmgren. Han mener det er rettferdig at et hotell med 50 senger på Snåsa betaler mindre enn et rom med 50 senger i Oslo.
- Er det et hotell i Norge vi har glemt så må man bare ta kontakt med oss så legger vi inn navn, adresse og telefon nummer uten noe om og men, smiler Palmgren. Per i dag er det nesten 700 norske hoteller som har den utvidede løsningen der man betaler en årlig avgift for å være med. For de utenlandske hotellene som er med selges rommene på provisjon som konkurrenten.
Suksess
Den unge svensken nøler ikke med å si at han er fornøyd med responsen. Både fra hotellene og fra brukerne.
- Vi har i dag 230.000 unike brukere som bruker oss for å skaffe hotelelr til kurs og konferanser og annen overnatting. Vi har kunder som i dag har mellom 4000 og 7000 bookinger gjennom vår portal. Jeg tror et av kriteriene for at folk er innom oss når de skal ha hotellrom er at de vet de finner informasjon. I det minste et hotellnavn med et telefon nr på en adresse der de kan tenke seg enten å overnatte eller ha et arrangement, sier Palmgren – som tross sin svenske opprinnelse er den eneste som driver en slik side på norsk.
- En annen suksessfaktor er at hotellene får styre prisene selv og ikke selge dem billig med provisjon til vår konkurrent. I tillegg kan man få ut all mulig statistikk hos oss. Her kan man blant annet sjekke hvor mange som har vært inne på det respektive hotellets hjemmeside og som deretter har booket rom. Hvor mange rom som er booket totalt gjennom dette opplegget er også mulig å få ut statistikk på, sier Palmgren, som har holdt på en tid med dette men som bare har to ansatte per i dag. Resten hyres inn på konsulentbasis når det trengs – blant annet kjøper han IT og callsenter tjenester hos andre.
Selv om hotell.no nå er blitt en suksess så hviler ikke Christer Palmgren på sine laurbær. Når dette bladet leses har han også åpnet et hjememside med all mulig informasjon til den utenlandske byen dit det reiser flest nordmenn – København.
- Jeg skjønner ikke hvorfor ikke danskene har laget en side k på norsk. Det har vi gjort og om litt kommer københavn.no opp å stå, forteller entusiasten fra Sverige.