Hoteller evakuert og stengt
- Hotellansatte med familie, offentlige ansatte, noen ytterst få gjester og de som har nøkkelroller i krisesituasjoner som dette, har fått tilhold i hotellets ballsal, messe- og utstillingsområde. Noen få værelser som ikke er berørt benyttes også. Der får de mat og trygghet, skriver Hyatt Regency New Orleans i en pressemelding. De gjestene som har ønsket å forlate hotellene har hatt mulighet til å gjøre det.
I følge hotelldirektør Michael Smith er lobbyen oversvømt.
- Det er allikevel alle de knuste vinduene som utgjør den verste fysiske skaden, forteller han. Vinduene ble blåst inn når orkanen herjet som verst, men ingen av værelsene var bebodd når Katrina inntraff.
- Til tross for vind- og vannskader på hotellet, er de fleste på hotellet fortsatt positive, sier hotelldirektøren.
Egen krisetelefon
Marriott International, Inc. har også fått merke konsekvensene. De skriver i en pressemelding at de har opprettet en egen gratis krisetelefon for alle berørte. Hit kan de ringe for å få informasjon om hotellkjedens ansatte som er berørt, eller for å få vite status for venner eller familie som er gjester ved et av hotellene i området.
Onsdag ettermiddag var det svært begrenset virksomhet ved Marriott´s 15 hoteller i New Orleans. De berørte hotellene hører til hotellkjedene Courtyard, Fairfield, Marriott, Renaissance, Residence, SpringHill Suites, The Ritz-Carlton og TownePlace Suites.
Marriott har i tillegg besluttet å stenge The Grand Hotel Marriott Resort i Alabama og SpringHill Suites Pensacola i Florida.
Bekymret
The Fairmont New Orleans skriver på sine nettsider at det er minimale skader på hotellbygget. De er allikevel bekymret for den pågående flommen og de ansatte er hele tiden beredt til å komme seg av gårde dersom situasjonen krever det.
Hotellet har besluttet å suspendere alle bestillinger gjort frem til 15. oktober i år, selv om de er usikre på om det i det hele tatt er mulig å åpne så snart.