H.M. Dronning Sonja mottok HSMAIs Ærespris
Det var ekstra forventning i luften denne gang, det skyldtes H.M.Dronning Sonjas deltagelse på arrangementet. Dronningen var til stede for å motta HSMAIs Ærespris. Trondheims reiselivsdirektør, Jens Fredrik von der Lippe, overleverte prisen og brakte videre juryens uttalelse, der det bl.a. sies at H.M. Dronning Sonja er til stor inspirasjon for alle i reiselivsnæringen som arbeider med å få flere besøkende til landet. Dronningen takket hjertelig for prisen og sa hun var glad for å bidra til at flere skulle oppdage Norge som ferieland. Applausen viste at dette er en utnevnelse som har solid forankring i reiselivet, skriver HSMAI i sin oppsummering av arrangementet.
HSMAIs prisfest er kjent for god underholdning, denne gang besørget av Bertine Zetlitz, Madeleine Ossum, Christian Ingebrigtsen, York og Lars-Lillo Stenberg. Konferansier Fritjof Wilborn bandt det hele sammen.
Kjøkkenet på Radisson SAS Plaza Hotel hadde en meget krevende meny som skulle serveres til rundt 800 gjester. Den besto av Terrin av Kamtchatka-krabbe og blomkål til forrett, rosastekt andebryst som hovedrett og til slutt en crème Brûlée. Kjøkkensjef Stephan Hardï og hans team leverte et måltid av høy klasse.
Det var høy kvalitet på årets 215 innsendte bidrag i de forskjellige kategorier innen markedsføring, men juryen var likevel enstemmig i sitt valg av Årets Reiselivsmarkedsfører 2005: SAS Braathens. I sin begrunnelse sier juryen bl.a.: ”Vinneren har vist markedsføring av ypperste merke, og har forankret markedsføringen godt i selskapets filosofi. Kvaliteten vinneren har utvist kan måle seg med de aller beste, uansett bransje”. (kilde: HSMAI.no)
Prisvinnerne i de forskjellige klasser er:
Kampanjer: Gull til SAS Braathens. Hederlig omtale til Oslotrikken.
Brosjyrer: Gull til Peer Gynt Gaarden. Hederlige omtaler til Spitsbergen Travel og Den Norske Turistforening.
TM/DM og andre salgsutløsende arbeider: Ingen gull. Hederlig omtale til Kristiansand Dyrepark.
Internmarkedsføring/Motivasjonsprogrammer: Gull til Rica Hotels. Hederlig omtale til SAS Braathens.
Annonser, enkeltarbeider: Gull til Flytoget. Hederlige omtaler til VisitDenmark og Den Norske Turistforening.
Internett: Gull til SAS Braathens. Hederlige omtaler til Norwegian og Skattejakt på Sørlandet/Kristiansand Dyrepark.
Profil/Grafiske arbeider: Gull til Ekebergrestauranten. Hederlige omtaler til Kinareiser og Café Sorgenfri.
Radioreklame, enkeltarbeider: Gull til Bø Sommarland. Hederlige omtaler til Norwegian, TusenFryd og Rica Hotels.
Reklamefilm, enkeltarbeider: Gull til SAS Braathens. Hederlige omtaler til SAS Braathens, Europeiske Reiseforsikring og Color Line
Annen reklame: Gull til Oslotrikken. Hederlige omtaler til SAS Braathens og Norwegian.
Årets nytenker: Skattejakt på Sørlandet/Kristiansand Dyrepark.