Godbiter fra fjord og fjell

Publisert Sist oppdatert

Småskalaprodusentene vil legge beslag på hele 1.000 kvadratmeter utstillingsareal, og blir en av messens store begivenheter. Her vil aktørene i norsk dagligvarehandel få møte produsentene av ekte norsk tradisjonsmat og -drikke, og nye produkter utviklet av entusiastiske lokale, entusiastiske innovatører: pølser, pålegg og andre kjøttvarer, fiskeprodukter og oster, bakervarer, søte lekkerier, safter og cidere – bare for å nevne i fleng.


Klart for GODT LOKALT på SMAK 2011: Fra v. fung. leder NSG John Odden, Trond Andersen fra Norges Varemesse, prosjektleder Rolf Sannes fra NSG og Linda Lindhphaintner fra Norges Varemesse.



I all hovedsak kortreist mat, men ikke bare: – Det er 16 regionale distributører som har gått sammen i et organisert distribusjonsnettverk, Norske Spesial Grossister (NSG), som til sammen er landsdekkende. Godt over halvparten av vår samlede omsetning på en halv milliard kroner i året, er allerede GODT LOKALT og sterkt voksende, opplyser markedsdirektør og fungerende daglig leder John Odden i NSG, med sentralkontor i Larvik. Et hundretall NSG-biler er ute på norske veier hver dag.

Landsdekkende distribusjon

– Det landsdekkende distribusjonsnettverket brukes eksempelvis av Pågen, supplerer prosjektleder Rolf Sannes. Han presiserer at NSG ikke skal konkurrere med de store distributørene som Coop og NorgesGruppen. – Men vi kan ta den lokale distribusjonen av varer fra lokale produsenter til lokale kjøpmenn som ønsker å ha de lokale produktene i sortimentet, og levere når butikkene har behov, og ikke bare til faste tider, fremholder Sannes.

– Vi er populære hos kjøpmennene både fordi vi tilbyr spesielt etterspurte varer i butikkenes nedslagsfelt, og kanskje enda mer fordi vi tar full retur, sier John Odden. Vi definerer GODT LOKALT som en egen kategori, som fortrinnsvis bør eksponeres i egne GODT LOKALT-disker.

Vinner innpass

Odden konstaterer at den nye kategorien er i full ferd med å vinne innpass hos alle de fire store aktørene i norsk dagligvarehandel.

– NorgesGruppen, som er meget positiv, har laget et klassifiseringssystem som graderer produsenter og produkter etter tilgjengelighet. Lokal distribusjon overlater de til oss. I det ligger at kjøpmennene har stor grad av selvbestemmelse når det gjelder å ta inn varer fra småskalaprodusenter. NorgesGruppen ser for seg at norske spesialiteter vil øke fra dagens nivå på en halv milliard kroner i årsomsetning i hele gruppen, til 900 millioner. Og da begynner det å bli snakk om volum som teller.

– Coop var først ute med å kategorisere lokal mat og satser sterkt på å profilere lokale spesialiteter. I 2009 gjennomførte Coop 2 ”lokal mat uker”. Da ble det brukt mye ressurser på annonsering og produktprofilering i butikk. I det hele tatt, lokal mat er i tiden. Markedet responderer positivt, sier John Odden.

De lokale grossistene forestår også salg og distribusjon av lokale råvarer og spesialiteter til respektive lokale storhusholdningsmarked.

Hvor stor er småskalaprodusentene i sum i det store regnestykket? – Mindre enn én prosent. Men når det dreier seg om over hundre milliarder totalt, blir også den ene prosenten et stort tall. For oss er én prosent en ambisiøs målsetting, sier John Odden.

Enda mer attraktiv

Messegeneral Trond Andersen er strålende fornøyd med at avtalen med NSG om GODT LOKALT er i boks: – Denne spesialutstillingen vil gjøre SMAK 2011 8.–11. februar neste år enda mer attraktiv for alle innkjøpere og besøkende.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS