Gjør en innsats for miljøet
Bedrifter og virksomheter som går gjennom en miljøanalyse og deretter oppfyller definerte bransjekrav, sertifiseres som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er et norsk, offentlig sertifikat. Ordningen støttes og anbefales av Miljøverndepartementet.
Foregangshotell
Soria Moria ønsker å være et foregangshotell i forhold til indre og ytre miljøarbeid. Miljøbevissthet skal være en del av arbeidsdagen for de ansatte på hotellet, og et tydelig signal til kunder og leverandører om hva hotellet står for. - Miljøarbeidet krever et nytt syn fra de ansatte. Alle ansatte må bidra, det krever bevissthet og mye oppfølging, sier Aasland. Miljøarbeidet er todelt, indre miljø omfatter miljø, trivsel og sikkerhet, mens ytre miljø setter fokus på hvordan drift og innkjøp belaster naturen, og gjennom dette skal hotellet søke miljøvennlige løsninger. - Ett av tiltakene vi har gjort er å installere varmepumper for å redusere energiforbruket. Vi har fått mye støtte fra Oslo kommune til dette, forklarer Aasland.
Nye tiltak hvert år
Det å være Miljøfyrtårn er ikke noe man gjennomfører for deretter å hvile på sine laurbær. Hvert år må hotellet komme opp med nye tiltak som skal gjennomføres. - Vi lager handlingsplaner for hvert år, og det blir stadig mer krevende å finne nye tiltak som lar seg gjennomføre. I tillegg jobber vi mye med holdninger i egen bedrift, forteller Aasland. Miljøarbeidet omfatter alt fra arbeidsstillinger og sykefravær til vannforbruk og miljømerkede produkter. - Vi skal blant annet sette i gang med å skanne alle fakturaer for å redusere papirforbruket, og vi stiller krav til våre underleverandører. De må dokumentere miljøvennlige løsninger ved anbud, sier Aasland.
Tiltakene gir langsiktig gevinst
En del av tiltakene krever investeringer, men i lengden regner Aasland likevel med at Miljøfyrtårn-satsingen vil lønne seg for hotellet. Redusert vannforbruk og redusert strømforbruk sparer kostnader, det samme gjelder når man reduserer avfallsmengden, eller innkjøp av engangsartikler. Dessuten legger hun ikke skjul på at Miljøfyrtårn-sertifiseringen er viktig for hotellets omdømme. - Det er viktig for oss å være Miljøfyrtårn. Nå har vi også fått Senter for Bærekraft her, og det er klart at miljøprofilen er et sterkt signal til våre kunder, sier Aasland.
Mange tiltak gjennomført
Siden oppstarten som Miljøfyrtårn i 2001 har hotellet gjennomført en rekke tiltak. I 2001 ble det blant annet montert sparedusj på alle rom, og kildesortering ble innført. Dessuten ble det gjennomført enøk-analyse for hotellet. Som et resultat av enøk-analysen ble det i 2002 installert varmepumpe, energisparere på viftemotorer, samt energioptimaliseringsprogram for registrering av forbruk av van og strøm. Det ble også kuttet ut engangsartikler og plastglass på rommene. I 2003 ble det fjernet engangsartikler med melk i restauranten, i tillegg til at det ble installert nattsenking av panelovner på 82 rom. I 2004 ble det gjennomført kanalrens og rens av ventilasjon på kjøkkenet. Og i 2005 ble engangsartikler på smør og pålegg i restauranten fjernet, og plastglass i mindre møterom ble skiftet ut med vanlige glass. I tillegg ble det installert varmtvannsberedere som ettervarme i forbindelse med legionella-problematikken. Og i 2006 blir det altså stilt stadig strengere krav til leverandørene, gjennom for eksempel oppfordring til å levere varer i gjenbruksemballasje, og bruk av papir og rengjøringsmidler med miljømerking,
Viktig å engasjere alle ansatte
Hotellsjefen forteller at miljøsatsingen i stor grad er avhengig av engasjement blant de ansatte. - Vi har jevnlige møter i alle avdelinger, hvor miljøtiltakene tas opp. Det er viktig å informere og påvirke de ansatte, og motivere til fortsatt arbeid for miljøet. Vi går igjennom status for arbeidet og hva som skal jobbes videre med, forklarer Aasland. Hun forteller også at hotellet har gjennomført ”miljøuke” et par ganger, med god erfaring. Blant annet har det vært satt fokus på temaer som økologisk mat. - Det er viktig å ha noen ildsjeler i hver avdeling som interesserer seg for miljøarbeidet og jobber med det hele tiden, sier Aasland. Men det er ikke bare de ansatte som kan bidra. Også gjestene kan bidra, og oppfordres til det. - Vi har hengt opp skilt på rommene som oppfordrer til gjenbruk av håndklær blant annet, forklarer hun.
Stiftelsen Miljøfyrtårn
Miljøfyrtårnets er frivillig ordning. Den skal være ønsket av næringslivet og av offentlige virksomheter. I Miljøfyrtårn er aktørene samarbeidspartnere. Det gjelder også sertifisørene som skal sjekke at bransjekravene oppfylles. Hovedprinsippet for spredning av programmet er at Stiftelsen Miljøfyrtårn rekrutterer kommuner til å arbeide med Miljøfyrtårn. Virksomheter rekrutteres lokalt i et samarbeid mellom lokale aktører. Avgjørende for vellykket spredning er også at Miljøfyrtårn-konsulenter driver aktiv rekruttering av nye virksomheter, og at næringslivets organisasjoner og fylkeskommunene bidrar til å markedsføre og anbefale Miljøfyrtårn. Bjelleku-prinsippet er et nøkkelprinsipp for spredning lokalt. Når for eksempel første malermester, eller første sykehjem i en kommune/region er sertifisert, markedsføres Miljøfyrtårn ved hjelp av disse ”bjellekuene”. De forteller om sine gode erfaringer til andre malermestere og andre sykehjem. Pr. i dag er i 53 hoteller sertifiserte som Miljøfyrtårn. Hvem blir nummer 54?
Foregangshotell
Soria Moria ønsker å være et foregangshotell i forhold til indre og ytre miljøarbeid. Miljøbevissthet skal være en del av arbeidsdagen for de ansatte på hotellet, og et tydelig signal til kunder og leverandører om hva hotellet står for. - Miljøarbeidet krever et nytt syn fra de ansatte. Alle ansatte må bidra, det krever bevissthet og mye oppfølging, sier Aasland. Miljøarbeidet er todelt, indre miljø omfatter miljø, trivsel og sikkerhet, mens ytre miljø setter fokus på hvordan drift og innkjøp belaster naturen, og gjennom dette skal hotellet søke miljøvennlige løsninger. - Ett av tiltakene vi har gjort er å installere varmepumper for å redusere energiforbruket. Vi har fått mye støtte fra Oslo kommune til dette, forklarer Aasland.
Nye tiltak hvert år
Det å være Miljøfyrtårn er ikke noe man gjennomfører for deretter å hvile på sine laurbær. Hvert år må hotellet komme opp med nye tiltak som skal gjennomføres. - Vi lager handlingsplaner for hvert år, og det blir stadig mer krevende å finne nye tiltak som lar seg gjennomføre. I tillegg jobber vi mye med holdninger i egen bedrift, forteller Aasland. Miljøarbeidet omfatter alt fra arbeidsstillinger og sykefravær til vannforbruk og miljømerkede produkter. - Vi skal blant annet sette i gang med å skanne alle fakturaer for å redusere papirforbruket, og vi stiller krav til våre underleverandører. De må dokumentere miljøvennlige løsninger ved anbud, sier Aasland.
Tiltakene gir langsiktig gevinst
En del av tiltakene krever investeringer, men i lengden regner Aasland likevel med at Miljøfyrtårn-satsingen vil lønne seg for hotellet. Redusert vannforbruk og redusert strømforbruk sparer kostnader, det samme gjelder når man reduserer avfallsmengden, eller innkjøp av engangsartikler. Dessuten legger hun ikke skjul på at Miljøfyrtårn-sertifiseringen er viktig for hotellets omdømme. - Det er viktig for oss å være Miljøfyrtårn. Nå har vi også fått Senter for Bærekraft her, og det er klart at miljøprofilen er et sterkt signal til våre kunder, sier Aasland.
Mange tiltak gjennomført
Siden oppstarten som Miljøfyrtårn i 2001 har hotellet gjennomført en rekke tiltak. I 2001 ble det blant annet montert sparedusj på alle rom, og kildesortering ble innført. Dessuten ble det gjennomført enøk-analyse for hotellet. Som et resultat av enøk-analysen ble det i 2002 installert varmepumpe, energisparere på viftemotorer, samt energioptimaliseringsprogram for registrering av forbruk av van og strøm. Det ble også kuttet ut engangsartikler og plastglass på rommene. I 2003 ble det fjernet engangsartikler med melk i restauranten, i tillegg til at det ble installert nattsenking av panelovner på 82 rom. I 2004 ble det gjennomført kanalrens og rens av ventilasjon på kjøkkenet. Og i 2005 ble engangsartikler på smør og pålegg i restauranten fjernet, og plastglass i mindre møterom ble skiftet ut med vanlige glass. I tillegg ble det installert varmtvannsberedere som ettervarme i forbindelse med legionella-problematikken. Og i 2006 blir det altså stilt stadig strengere krav til leverandørene, gjennom for eksempel oppfordring til å levere varer i gjenbruksemballasje, og bruk av papir og rengjøringsmidler med miljømerking,
Viktig å engasjere alle ansatte
Hotellsjefen forteller at miljøsatsingen i stor grad er avhengig av engasjement blant de ansatte. - Vi har jevnlige møter i alle avdelinger, hvor miljøtiltakene tas opp. Det er viktig å informere og påvirke de ansatte, og motivere til fortsatt arbeid for miljøet. Vi går igjennom status for arbeidet og hva som skal jobbes videre med, forklarer Aasland. Hun forteller også at hotellet har gjennomført ”miljøuke” et par ganger, med god erfaring. Blant annet har det vært satt fokus på temaer som økologisk mat. - Det er viktig å ha noen ildsjeler i hver avdeling som interesserer seg for miljøarbeidet og jobber med det hele tiden, sier Aasland. Men det er ikke bare de ansatte som kan bidra. Også gjestene kan bidra, og oppfordres til det. - Vi har hengt opp skilt på rommene som oppfordrer til gjenbruk av håndklær blant annet, forklarer hun.
Stiftelsen Miljøfyrtårn
Miljøfyrtårnets er frivillig ordning. Den skal være ønsket av næringslivet og av offentlige virksomheter. I Miljøfyrtårn er aktørene samarbeidspartnere. Det gjelder også sertifisørene som skal sjekke at bransjekravene oppfylles. Hovedprinsippet for spredning av programmet er at Stiftelsen Miljøfyrtårn rekrutterer kommuner til å arbeide med Miljøfyrtårn. Virksomheter rekrutteres lokalt i et samarbeid mellom lokale aktører. Avgjørende for vellykket spredning er også at Miljøfyrtårn-konsulenter driver aktiv rekruttering av nye virksomheter, og at næringslivets organisasjoner og fylkeskommunene bidrar til å markedsføre og anbefale Miljøfyrtårn. Bjelleku-prinsippet er et nøkkelprinsipp for spredning lokalt. Når for eksempel første malermester, eller første sykehjem i en kommune/region er sertifisert, markedsføres Miljøfyrtårn ved hjelp av disse ”bjellekuene”. De forteller om sine gode erfaringer til andre malermestere og andre sykehjem. Pr. i dag er i 53 hoteller sertifiserte som Miljøfyrtårn. Hvem blir nummer 54?