Etablerer nasjonalt økoturismeprosjekt
Gjennom en nasjonal satsing, finansiert av Nærings- og handelsdepartementet og Miljøverndepartementet, skal økoturisme etableres som konsept, nettverk og marked for norsk reiseliv. Målet er at norske reiselivsbedrifter skal bli blant verdens beste økoturismebedrifter.
Hva er økoturisme?
Økoturisme er ingen nyhet på den internasjonale reiselivsarenaen. Betegnelsen Økoturisme har eksistert i verden i ca 20 år og handler ikke om hvor, men om hvordan. Hvordan man reiser som turist, og hvordan man driver sin reiselivsbedrift. Økoturisme er både et konsept og en markedsnisje. FN definerer økoturisme som reiselivsbedrifter som tilbyr naturbaserte opplevelser, bidrar aktivt til natur- og kulturvern, tar hensyn til lokal kultur, gir noe tilbake til lokalsamfunnet, formidler miljøbevissthet og følger miljøprinsipper i driften av virksomheten.
Prosjektet: GRIP, WWF og Innovasjon Norge Reiseliv står sammen bak prosjektet, men det er aktører i næringen som har etterspurt en norsk økoturismesatsing og et nasjonalt grep for å sikre kvalitet for norsk økoturisme. I prosjektet – som er treårig - skal det i tiden fremover:
- utvikles konkrete retningslinjer for økoturisme i Norge, inkludert en
- godkjenningsordning for å sikre høy kvalitet og troverdig markedskommunikasjon,
- etableres et nasjonalt økoturismenettverk - som skal bli en ressurs for næringen i forhold til produktutvikling, og det skal
- legges til rette for kobling av norske økoturismebedrifter med relevante markeder og gjennomføre nisjemarkedsføring mot utvalgte segment i samarbeid med Innovasjon Norge.
Under reiselivsmessa på Lillestrøm 12. januar vil prosjektet bli presentert. For påmelding og mer informasjon om seminaret, se http://www.innovasjonnorge.no/. Du kan også lese mer om økoturisme på http://www.grip.no/reiseliv.