En million turister
I tillegg vil regjeringen satse mer på konkrete tiltak. Profilering, innovasjon, kompetanse og samarbeid er sentrale stikkord.
Reiselivsnæringene i Norge har et stort potensial for vekst. Frem mot 2020 forventes det en fordobling i antall reisende på verdensbasis. Samtidig øker konkurransen om å tiltrekke seg de reisende fordi valgmulighetene blir flere, avstand blir mindre viktig og kostnadene ved å reise er redusert.
- Jeg ønsker å bidra ytterligere til at den positive trenden i reiselivsnæringene skal fortsette og presenterer derfor en Handlingsplan for reiselivsnæringene. Målet er å få til en økning i antall utenlandske besøkende på en million frem til 2010, sier nærings- og handelsminister Børge Brende.
Hvert år skaper reiselivsnæringene i Norge verdier for om lag 60 milliarder kroner. Dette utgjør rundt 4 prosent av Norges bruttonasjonalprodukt. Målt i antall normalårsverk sysselsatte reiselivsnæringene i alt 125 800 personer i 2003.
Fra 1998 til 2003 falt antall ankomster fra utlandet med 17 prosent, og antall hotellgjestedøgn med 5 prosent. I 2004 snudde imidlertid den negative utviklingen. Antall overnattinger på overnattingsstedene økte med ca. 6 prosent, og antall utenlandske turister som kom til Norge økte med 10 prosent. Til sammen 3,5 millioner utenlandske reisende kom til Norge i 2004. Det ser ut til at den positive utviklingen fortsetter også i 2005.
- Norge har unike kvaliteter knyttet til natur og kultur. Dette gir oss fortrinn i konkurransen om de reisende fordi stadig flere søker opplevelser knyttet til vakker og uberørt natur. Dette må vi utnytte bedre, sier kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
For å bidra til en styrking av konkurranseevne og levedyktighet bevilget Regjeringen 15 millioner kroner ekstra til reiselivsnæringene i revidert nasjonalbudsjett. Nå øremerker nærings- og handelsministeren ytterligere 6,6 millioner kroner til tiltak som skal bidra til at reiselivsnæringene blir i stand til å møte nye utfordringer, og varsler en opptrapping av reiselivssatsingen i årene som kommer.
- Midlene skal anvendes til tiltak innenfor fire områder, hvor en styrket innsats vil kunne gi bedret konkurranseevne og lønnsomhet for reiselivsnæringene: Profilering, innovasjon, kompetanse og samarbeid, sier Børge Brende.
Gjennom tiltakene i denne planen legges det til rette for at reiselivsnæringene skal stå bedre rustet til å innfri forventningene fra dagens og fremtidens reisende. Brende presenter konkrete forslag for å få dette til:
1. PROFILERING
- Utarbeide helhetlig informasjonsmateriell med generell informasjon om Norge som reisemål.
- Revisjon av merkevarestrategien for markedsføring av Norge som reisemål.
- Etablere et konsultasjonsforum for reiselivsnæringene i Norge med formål å bidra til revisjonen av strategien for merkevarebygging.
- Etablere brukerfora for deltakerne i Innovasjon Norges markedsførings-kampanjer i utlandet.
- Stryke markedsføring av Norge som sommerdestinasjon i nærmarkedene Sverige og Danmark i forbindelse med markeringen av unionsoppløsningen.
- Styrke markedsføring av Norge som vinterdestinasjon i hovedmarkedene Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia.
- Stryke profilering av Norge som reisemål i nye markeder som Kina og Russland.
- Satsning på geoturisme.
- Revidere visitnorway.com.
2. INNOVASJON
- Gjennomføre prosjekt om innovasjoner i tjenesteytende næringer som ser nærmere på hvordan innovasjon skjer i reiselivsnæringene.
- Igangsette prosjekter for utvikling og markedsføring av nye, innovative reiselivsprodukter med fokus på helårsturisme.
- Arrangere en nasjonal reiselivskonferanse som setter søkelyset på innovasjon, kompetanse og forskning.
3. KOMPETANSE
- Etablere kompetanseutviklingsprogram tilpasset reiselivsnæringenes behov.
- Etablering av økoturisme-konsept i regi av GRIP, Innovasjon Norge og WWF.
- Program for strategisk reiselivsforskning med fokus på naturbasert.
- Utarbeidelse av satellittregnskap for reiselivsnæringene.
4. SAMARBEID
- Igangsetting av utredningsprosjekt for å finne suksesskriterier for samarbeid innen reiselivsnæringene.
- Etablering av ”fyrtårnsprosjekt” for å sette fokus på de gode eksemplene på samarbeid om utvikling og markedsføring av tematiske eller geografiske reiselivsprodukter.
- Medfinansiering i nye, innovative samarbeidsprosjekter i reiselivsnæringene.