Ekspanderer stadig

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Edmund Meyer, eier og driver av en stadig ekspanderende Trollstigen Gjestegård, gleder seg over Norske Turistveiers storsatsing på Trollstigen. – På deres flotte anlegg reduseres serveringskapasiteten, mens vi dobler vår, sier han. Nå håper han turistveisatsingen skal bringe flere turister til Trollstigen - og dermed også til gjestegården.

Edmund Meyer er eier og daglig leder på Trollstigen Camping og Gjestegård AS. Stedet ble etablert i det små i 1995.

– Men historien startet med en gårdsslave som vokste opp med kjærlighet og omsorg, men ikke lønn, sier han og sikter til sin egen karriere.

 

14 000 Hurtigrutegjester

– Jeg tjente mine første penger som 11-åring ved å dyrke grønnsaker og poteter. Så ble det juletre, og dem selger jeg 10 000 av i året nå. Jeg har gård med 22 melkekyr og 60 ungdyr. Her på Trollstigen har vi 450 sitteplasser, 100 senger og travle tider. Jeg elsker livet, smiler 52-åringen Edmund Meyer der han tar i mot enda en busslast med ivrige Hurtigruten-turister. De får servert hjemmebakte rundstykker og svele.

Turistene har reist inn til Geiranger med Hurtigruten. Der hoppet de av og satte seg på buss opp fra Geiranger til det fantastiske platået på toppen av Trollstigen. Årets turister er av de første som får se Norske Turistveiers utrolige anlegg der, selv om den offisielle åpningen først skjer neste år. Fra toppen kjørte de så ned Trollstigen til Meyers gjestegård. Siden drar de videre til Molde for å gå om bord i Hurtigruten igjen.

Edmund Meyer har foretatt sin femte utvidelse av turiststedet ved foten av Trollstigen. Nå har han investert nye syv millioner kroner som har gitt en utvidelse fra 250 til 450 stoler i restauranten. Det dreier seg om et nybygg på 500 kvadratmeter. Og Meyer står klar til å utvide flere ganger dersom det blir behov for det. Til nå har han satset totalt rundt 20 millioner kroner.

– Både restauranten og butikkarealet er doblet nå, forteller Meyer som har sesong fra påsken til høstferien pluss julebord-tid.

– Vi har gjester fra Hurtigruten hver eneste dag fra 1. juni til 15. september. I fjor hadde vi 14 000 derfra. Vi har totalt 25 000 bestilte matgjester hver sesong som altså varer rundt 3,5 måneder. Og det er selvsagt fundamentet vårt. I fjor hadde vi en omsetning på fem millioner. Vi håper vi øker den i år, smiler Meyer mens han springer rundt og hjelper sine mange ansatte og kommer med oppmuntrende ord til unge sommervikarer.

 

God uttelling

– Det er ganske tøft å satse på en så kort sesong?

– Ja, det er vel en form for poker. Jeg legger inn alt jeg eier og har på dette, men så er det moro, smiler han i barten.

Han har to sønner som satser i samme bransjen.

– De er vokst opp her som godt betalte slaver og er begge veldig interesserte i faget. Nå når det fantastiske anlegget oppe på Trollstigen er klart betyr det samtidig en nedbygging av serveringskapasiteten der. Og det eneste stedet i verden du kan se hele Trollstigen fra er her, sier han og nikker opp i tåkeheimen denne dagen. Men tåka letter fort og det skjer også et par timer senere når Hotellmagasinet er på toppen og tar en kikk på det nye anlegget (se egen sak).

Meyer håper han skal få god uttelling etter Norske Turistveiers storsatsing på toppen. Han mener han har mange tilbud til kundene i tillegg til et godt måltid.

– Vi ligger ved foten av Reinheimen og er base for masse aktivister og aktiviteter – både ufarlig og farlig friluftsliv. Vi har folk som hopper fra Bispen dag etter dag og som bor her når de ikke hopper. Og noen hopper ulovlig fra Tollveggen om natta.

 

En livsstil

Edmund Meyer har 25 ansatte ”på listen”, som han sier det. Og han har ingen problemer med å skaffe hjelp i sesongen. Selv er han eneste ansatte på årsbasis.

– Vi satser på lokalmat, ikke hurtigmat. På lokale retter. Bussene har bestemte budsjett de går etter og gjestene får servert etter det som betales der. Så har vi et stort ettersalg i butikken som gjør at vi får det hele til å gå. Også her satser vi på lokalt håndverk. Jeg kunne tjent mye mer på billigere varer, men slik er ikke jeg. Jeg har brukt kun lokale håndverkere på utbyggingen og på møblene. Og det er min mor som syr alle draktene til de ansatte i restauranten, sier han og får en av jentene til å posere for Hotellmagasinet.

Meyer viser rundt i lokalet og smiler og snakker til kundene som tydeligvis setter pris på gjestfriheten han representerer. Og hans gode humør.

– Dette er en livsstil, ingen tvil om det, sier Edmund Meyer.

Teaser:

Edmund Meyer, eier og driver av en stadig ekspanderende Trollstigen Gjestegård, gleder seg over Norske Turistveiers storsatsing på Trollstigen. – På deres flotte anlegg reduseres serveringskapasiteten, mens vi dobler vår, sier han. Nå håper han turistveisatsingen skal bringe flere turister til Trollstigen - og dermed også til gjestegården.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Edmund Meyers bestefar, Thorvald Meyer, var formann i skyssforeningen da Trollstigen ble åpnet i 1936. Selv stortrives han også i de fantastiske omgivelsene.
Powered by Labrador CMS