Dårlige kunnskaper om turist-Norge

Publisert Sist oppdatert

- Norge som turistmål bør være obligatorisk pensum allerede på barneskolen, mener høyskolelektor Sander Sværi ved Norsk Reiselivshøyskole.

Reiseliv er et satsingsområde i norsk økonomi, men hvordan står det til med kunnskapene om vårt eget land? 2 av 10 unge nordmenn mellom 16 og 25 år mener mulighetene for opplevelser for utenlandske turister i Norge er begrensede. 5 prosent klarer ikke engang å nevne en norsk turistattraksjon.

Alle kjenner Holmenkollen

Mens nesten alle kjenner Holmenkollen, har 6 av 10 aldri hørt om Vøringsfossen – ”Norges mest kjente fossefall”.

Holmenkollen (35 %), Frognerparken (29 %) og Nordkapp (22 %) nevnes først blant turistattraksjonene unge nordmenn kjenner til. Mens kun 5,5 prosent har hørt om turistattraksjonen Djevelens Tanngard i Senja.

1 av 10 har aldri hørt om Fløibanen

Ungdom i Hedmark og Oppland har minst tro på utenlandske turisters muligheter for opplevelser i Norge. I disse to fylkene svarer 36 prosent av de spurte at de mener turistopplevelsene i Norge er for få. 89 prosent av de spurte nordlendingene mener derimot turistene kan oppleve mye i Norge.

En av de mest oppsiktsvekkende funnene i undersøkelsen er at nesten 1 av 10 unge vestlendinger aldri har hørt om Fløibanen. Og mens Flåmsbanen var på femte plass på listen over de mest besøkte norske turistmålene i fjor, har 4 av 10 unge nordmenn aldri hørt om den naturrike togreisen.

Bør være barnelærdom

Reiselivet i Norge omsetter årlig for 47 milliarder kroner og sysselsetter over 150 000 personer. Høyskolelektor Sander Sværi ved Norsk Reiselivshøyskole mener potensialet er mye større.

- Vi må lære reiselivsaktørene å markedsføre seg, og markedsføringen bør starte i Norge. I tillegg bør reiseliv inn som obligatorisk pensum allerede på barneskolen. Det vil skape større stolthet rundt Norge som turistmål, sier Sværi.

Bekymringsverdig

Sværi mener undersøkelsen viser at vi er for dårlige til å markedsføre Norge som turistattraksjon i vårt eget land.

- Den manglende kunnskapen blant nordmenn selv har mye å si for hvordan vi oppfattes utenfor landets grenser. Hvordan skal vi få utenlandske turister til å komme til Norge, dersom nordmenn selv ikke vet hvorfor de skal komme hit?, spør Sværi.

Norsk Reiselivshøyskole utdanner årlig 120 studenter innen Reiseliv- og relasjonsledelse. Studiet har fokus på hvordan man skal markedsføre reiselivsbedriften for å tiltrekke seg flest mulig kunder både fra inn- og utland.


Fakta:

Undersøkelsen er utført av Visendi AS. Et representativt utvalg på 512 respondenter i alderen 16-25 år har svart på undersøkelsen.

11,5 prosent av innbyggerne på sør-østlandet har ikke hørt om Preikestolen. Mens alle innbyggerne i Agder og Rogaland har, ikke overraskende, hørt om den populære turistattraksjonen.

8 prosent av innbyggerne på Vestlandet hadde ikke hørt om Fløibanen i Bergen.

11,5 prosent av nordlendingene har ikke hørt om Trollstigen.

25 prosent av nordlendingene har ikke hørt om Fløybanen i Bergen.

Under halvparten av innbyggerne i Nord-Norge har hørt om Gaustadtoppen.

2 av 3 nordlendinger har aldri hørt om Flåmsbanen.

6 av 10 vestlendinger har ikke hørt om Oscarsborg.

8 av 10 nordlendinger har aldri hørt om Vøringsfossen.

92,5 prosent av innbyggere i Agder og Rogaland har aldri hørt om Haldenkanalen.

(Kilde: Norsk Reiselivhøyskole)

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS