Beste hotellfrokost tredje året på rad

Publisert Sist oppdatert

En jury har vurdert 300 norske hoteller og smakt seg fram til at Rica Nidelven Hotell i Trondheim serverer den beste hotellfrokosten i Norge.

- Vi er stolte og lykkelige, fastslo kjøkkensjef Morten Rathe. Det er helt utrolig at vi klarer å bli kåret til landets beste hotellfrokost for tredje gang. Det lønner seg å ha fokus på å servere en god frokost, det får vi igjen også ved å ha fornøyde hotellgjester.

Kjøkkensjef Morten Rathe til venstre og frokostkokk Robert Hegvik serverer smoothies og energidrikk.

Kjøkkensjefen roser sine medarbeidere og ikke minst hotelldirektør Bjarte Gjerde, som lar den unge staben få lov til å utvikle seg fritt. Han tror at juryen har lagt vekt både på maten servicen under frokosten.

Og det er nettopp dette juryen har lagt vekt på i sin begrunnelse for å kåre hotellet som landets beste frokost.

- Det er en flott atmosfære i frokostavdelingen samt en god personlig service. Disse to faktorer som Nidelven har tatt seriøst. Omsorg for gjestene er viktig, skriver juryen, som har bestått av mesterkokk Lars Erik Undertun, matfotgraf Bengt Wilson og Stephen Twining fra te-dynastiet Twinings. Dommerpanelet har reist landet rundt og sjekket kvaliteten på hotellefrokostene. Over 300 buffeer er vurdert i forkant av årets kåring.

Det er matleverandøren Haugen-Gruppen som står bak den årlige frokostkåringen Twinings Best Breakfast. Etter Rica Nidelven, kommer Clarion Hotell Oslo Airport på andreplass mens Rica Seilet Hotell i Molde og Radisson SAS Plaza i Oslo deler tredjeplassen

”Nidelven stille og vakker du er”

- Det kan ikke være en bedre start på dagen enn å innta frokost ved Nidelven. Lyset speiler seg i elva og god mat og trivelig personalet som serverer deg frokost, smiler kjøkkensjefen. Jeg blir både våken og glad når jeg kommer på jobb og ser elva og lyset og det smitter på oss som serverer gjestene. I tillegg til utsøkt mat og god service, legger vi også stor vekt på presentasjonen og informasjon av maten. Her ser du, sier han og peker ut over buffeen, det er stramme fine linjer som harmonerer med helheten. Det er viktig at maten ikke bare er førsteklasses, men at den også presenteres fra sin beste side.

Det er fisk fra Hitra, ost fra lokale produsenter og syltetøyet er hjemmelaget. Brød kjøpes fra de beste bakerne i byen. Det er tidlig morgen, sola skinner inn i lokalene og de første gjestene strømmer inn allerede før klokka 07.00. Alt er ikke helt på plass ennå, noen venter på egg, andre går å lure på hva de skal ta av det rikholdige utvalget. Frokostkokk Robert Hegvik bærer brett på brett med ulike pålegg og endelig kommer eggene også på plass. Når kokk Dibah også kommer for og serverer gjestene omlett og lapper, ser ut som det meste er tatt hånd om av personalet.

- En god frokost er viktig og her er det bra utvalg og en god service, sier Brynjulf Lomsdalen som sitter å skue utover Nidelven. Han forteller at han ofte er gjest på hotellet og har fått med seg at frokosten på hotellet er kåret til landets beste.

Nyskapning

Kjøkkensjef Rathe har vært med alle de tre gangene hotellet har blitt kåret til den beste frokosten. Men det er først i år han har ansvaret. – Jeg kan ikke være noe dårligere enn mine tidligere kolleger, forklarer han og fortsetter:

- Vi er på hugget hele tiden i å bli bedre, både for å lage en god frokost samt å yte topp service. Hotellet satser bevisst på at frokosten skal være en god start på dagen for gjestene. Vi lager syltetøyet selv og satser på lokale råvarer fra distriktene rundt Trondheim. Vi har som filosofi at frokosten er det første og siste inntrykket gjestene våre har av hotellet. Derfor er det viktig at vi serverer god mat og har en utmerket service. Vi har en kokk som står ute og steker omelett. Det vet vi at gjestene setter pris. Det betyr trygghet for gjestene at kokken står tilgjengelig, både for å lage mat, samt å svare på spørsmål. Samtidig har vi flere servitører ute i lokalene som passer på at alle har kaffe eller te i koppen. Frokosten er viktig for gjestene og dermed er det også viktig for hotellet, konstaterer han. – Vi har omsorg for våre gjester på alle områder, forteller kjøkkensjefen.

Han sier at det er en ung stab, med en snittalder på om lag 25 år, som lager maten på hotellet. Og for de fleste er det å være kokk ikke bare et yrke men en livsstil.

- Vi tenker mat og hvordan vi kan fornye oss hele tiden. Vi diskuterer mye og har ofte idemyldring blant oss som jobber på kjøkkenet. Inspirasjon henter vi fra blader og flere av oss liker å reise og besøke andre steder hvor vi vet at det serveres god mat. Da gjelder det å prøve å omsette det vi ser og opplever her på hotellet, både når det gjelder maten og hvordan vi kan tilbedre den og skape et helhetlig atmosfære rundt frokosten.

- Nytt av året er at vi serverer smoothies og energidrikker for de som liker en frisk og helsebringende start på dagen. Vi tilbyr forskjellige sunne produkter og har oppslag om hva en bør spise hvis en vil ha en sunn start på dagen.

Flere av byens ,innbyggere spiser frokost ved hotellet

- Hotellet har om lag 250 gjester til frokost, i helgene kan det være at vi serverer over 300 frokoster. Han forteller at det også kommer mange av byens egen befolkning for å spise frokost på det prisbelønte hotellet.

- Vi ser at det er stadig flere av byens egen befolkning som kommer for å få en god start på dagen. Det er hyggelig at også de vil spise frokost her, sier Morten Rathe.

Flere gjester neste år

Rica Nidelven ble bygd i 2003 og etter bare fem år er de nå i full gang med å bygge et større hotell. I februar neste år, blir nybygget ferdig, og 30 flere rom og en stor konferansesal blir tatt i bruk. – Det blir en utfordring å få flere gjester til frokost, vi er inn i en fase hvor vi diskuterer mye om at det ikke skal være til hinder for at vi også neste år skal bli landets beste frokosthotell, fastslår kjøkkensjef Morten Rathe, som liker utfordringer.

 ,

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS