Bedre lønnsomhet for norske hoteller

Publisert Sist oppdatert

2003 var et ”bunnår” for norske hoteller. Det året hadde ca 60% av hotellene negativ ”bunnlinje” (resultat før skatt). I 2004 var denne andelen ca 50% av hotellene, i 2005 ca 30%, og i 2006 ca 20%. Fremgangen har primært sammenheng med positiv utvikling i norsk økonomi i perioden. Fremgangen er ”forretningsdrevet” og gjelder i stor grad yrkesreiser og møter til by- og flyplasshoteller. Ferie/fritidstrafikken har ikke samme utvikling. Distriktshotellene oppnådde derfor i 2006 svakere resultater enn by- og flyplasshotellene.

Det er ca 1120 hoteller i Norge. Dette fremgår av Horwath-rapporten ”Norsk hotellnæring 2007” som i år utgis for 11. gang. Med bakgrunn i SSBs hotellstatistikk per juli har Horwath Consulting beregnet prognose for videre utvikling i 2007. 2007 forventes å bli et nytt ”all time high” for Norge når det gjelder hotellovernattinger, med ca. 18,6 mill. overnattinger (mot 17,8 i 2006). Det meste av veksten forventes imidlertid å komme fra yrkesreisende (ca. 10%, mens kurs/konferanse og ferie/fritid forventes å ha begrenset vekst (henholdsvis 0,8% og 1,2%). Antallet utenlandske gjestedøgn er forventet å øke med ca. 3% til 5,1 mill. Dette er fortsatt færre antall utenlandske hotellgjestedøgn enn i toppåret 1999.

Byhotellene stor betydning

Med stadig størst vekst i yrkestrafikken, får byhotellene stadig større relativ betydning. De syv største hotellkommunene i Norge (de 6 største byene og Ullensaker (Gardermoen)) hadde i 2006 over 45% av losjiomsetningen i Norge (opp 1,2 %-poeng).

Antallet utenlandske overnattinger får relativt sett stadig mindre betydning. Andelen utenlandske overnattinger forventes å falle til ca 27% av overnattingene i 2007.

Tøffere prising fra hotellene

Norske hotellpriser har lenge vært konkurransedyktige i europeisk sammenheng. Det høye belegget de to siste årene har imidlertid ført til en ”tøffere” prispolitikk fra hotellenes side – spesielt i de største byene der belegget er høyest. Samtidig benytter hoteller og hotellkjeder i større grad fleksible priser gjennom såkalt losjioptimering (etterspørselsbasert prissetting over tid og for type rom). Dette medfører at hotellgjestene i perioder kan oppleve betydelig høyere rompriser enn det de er vant til, selv om gjennomsnittsprisen over året fortsatt er relativt lav.

Gjennomsnittlig oppnådd rompris for alle norske hoteller er eksempelvis kr. 746,- i 2006

(+ 4% fra 2005). For byhotellene økte prisen med 4,8% til kr. 749,-. Første halvår 2007 var gjennomsnittlig oppnådd rompris kr 812,-, som er ca. 8% høyere enn samme periode året før.

Gjennomsnittsprisen i feriemåneden juli gikk opp til kr. 729,- (+ 7,2% fra 2006). Med i dette bildet må tas med at det ble innført merverdiavgift på norske hoteller i september 2006 med 8%. Vår prognose for gjennomsnittlig rompris i Norge for hele året 2007 er ca kr 800,- (+ 7%).

Choice Hotels største hotellkjede

Choice Hotels er største hotellkjede per 30/6 med 68 hoteller og 8463 rom, knapt foran Rica med 67 hoteller og 8334 rom. Det er ca. 1120 hoteller med knapt 68.000 rom i Norge. De 10 største kjedene står for ca. 28% av hotellene, 57% av rommene og 76% av hotellomsetningen.

Desidert største hotelleier er Olav Thon Gruppen, som eier 41 hoteller med nesten 6000 rom (ca. 9% av hotellrommene i Norge). Hotellene inngår i hotellkjeden Thon Hotels.

Flere nye hoteller

Det er for tiden mange hotellprosjekter i Norge. Det tar imidlertid vanligvis lang tid å realisere nye prosjekter og mange faller også fra under veis. Imidlertid vil det de nærmeste årene bli både bygget og utvidet flere hoteller enn i de seneste årene. 2009 ser ut til å bli et foreløpig toppår med ca. 2800 nye hotellrom (ca. 4% av totalt antall rom). Veksten i antall rom i 2007 og 2008 forventes å bli henholdsvis 2,3 og 3%.

Rekruttering større utfordring

Rekruttering av nye kokker har lenge vært vanskelig. Nå er det også vanskeligere å rekruttere andre typer servicemedarbeidere. Dette er nærmere behandlet i eget spesialkapittel i rapporten.

Oversikt

Rapporten ”Norsk Hotellnæring 2007” er basert på analysemateriale innhentet og bearbeidet av Horwath Consultings medarbeidere, samt en spørreundersøkelse om markedsmessige og økonomiske forhold blant et utvalg norske hoteller. Rapporten gir et bredt bilde av situasjon, muligheter og utfordringer for norsk hotellnæring i dag. Viktige utviklingstrekk er analysert, kjedestrukturen presentert både for Norge totalt, de største byene og Norden. Videre inneholder rapporten også to spesialkapitler om vurdering av lønnsomhet ved hotellprosjekter og utfordringer ved rekruttering.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS