5 på hotellet

Publisert Sist oppdatert
På kurs- og konferansehotellet Refsnes Gods på Jeløya i Moss fant vi en positiv resepsjonist Ida Malhnik Petursdottir som har jobbet ved hotellet i 3 år. - Der er veldig flinke her på hotellet, men må jeg velge noe, så måtte det være å satse enda mer på opplevelsesprodukter. Vi har vår atmosfære, mye kunst og vi tilbyr seiling blant flere ting. Men det er de små tingene som gjør oss spesielle, det lille ekstra…og enda litt til. På det andre spørsmålet er svaret fra Ida noe mer usikkert. – Gjøre mitt beste og smile mer gir ofte bedre service og bedre miljø også blant de ansatte. Det å være stolt av arbeidsplassen sin og kunne skryte litt av arbeidsplassen gjør arbeidsplassen til et hyggeligere sted, gir bedre service og bedre markedsføring. –Det blir aldri nok hyggelighet avslutter Ida.


Quality hotel & resort i Sarpsborg er også et kurs- og konferanse hotell. Her har de i tillegg et stort badeland i tilknytning til hotellet. Inne i restauranten fant vi servitør Rita Agnadt som hadde jobbet på hotellet i ca 2 år. - Jeg ville bygget hotellet enda større. Vi har så mange gjester og stor pågang, at jeg er helt sikker på at det ville lønt seg. - Jeg vil ta mer ansvar fremover, det tror jeg vil være positivt. I tillegg må jeg bli mer fleksibel, spesielt overfor de andre ansatte.


På quality Hotel, Mastemyr i Oppegård serverer de Softis til gjestene som er på konferanse. Hotellet har et samarbeid med fornøyelsesparken Tusenfryd, som er en av de største turistattraksjonene i Norge. Her fant vi hovmester Linn Valstad på jobb, en jobb hun har hatt det siste året. – Dersom vi forutsetter at det var økonomiske forutsetninger for det, ville jeg hatt mer betjening spesielt i restauranten. Dette ville gitt gjestene bedre service. - I tillegg tror jeg at en generell oppussing av hotellet ville vært bra. Hotellet har få faste ansatte, men en del tilkallingshjelp, noe som gir oss noen utfordringer. Linn mener at opplevelsestilbudet for hotellet er bra og trekker frem at i tillegg til samarbeidet med Tusenfryd, har hotellet også kontakt med et ”event” byrå som kan levere det meste. - Jeg skulle ønske at jeg kunne være mer fleksibel, men familiesituasjonen med 2 barn er ikke alltid så enkel. Jeg gjør så godt jeg kan og jobber hele tiden med å være serviceminded. - Her på hotellet har vi et godt arbeidsmiljø, flinke folk i alle avdelinger og et samarbeid som fungerer godt mellom avdelingene og mellom ledelse og ansatte avslutter en fornøyd hovmester.


Thon hotel Opera ligger sentralt ved Oslo sentralbanestasjon. Her treffer vi regnskapsansvarlig Hege Haugland. Selv om hotellet er nytt har Hege jobbet 12 år på Thon hoteller og har bred erfaring fra ulike jobber i hotellbransjen. På det første spørsmålet svarer hun kontant. – Jeg har en sjef som har gjort det veldig bra. Flink med personalet også. – Bedre lønn er det kanskje mange som kunne tenke seg. Vi burde kanskje satse mer på coatching og bli litt bedre på delegering. – Hotellet yter god service, med gjestekvelder for stamgjestene, vi har god mat og flott lunsjbord. Kundene skal jo overnatte og vi kan ikke dulle med dem heller. – Vi har allerede bestemt at vi skal satse litt mer på room service. - At jeg er her er jo en forbedring sier Hege litt fleipete, men legger til at hun har bred erfaring som hun bidrar med i forhold til flere avdelinger. Jeg kan sikkert være enda hyggeligere, men jeg gir mye av meg selv. Alle kan selvfølgelig bli bedre, men jeg gjør så godt jeg kan.


Radisson SAS Plaza Hotel ligger også sentralt i Oslo ved sentralbanestasjonen. Vi kommer inn i hotellet og møter straks Halgeir Flatjord. Halgeir har jobbet på hotell siden 1999, men de siste halvannet året på Oslo Plaza. Halgeir er ansatt som resepsjonist men har flere oppgaver. Når vi møter ham står han i disken bagasjehåndtering. – Hotellet gjør veldig mye bra både for kunder og ansatte, det jeg har hørt en del ønsker om fra kunder er en åpen restaurant på søndager. Det er alltid ting som kan gjøres bedre og airport transfer blir vi spurt om av og til. Fly toget og fly bussene er imidlertid svært gode tilbud til våre reisende gjester. – Om jeg skulle gjort noe annerledes så måtte det være et enda bedre restaurant tilbud. – Oslo har alt og kan tilby alt. I tillegg gjør vi gjestene ut i fra gjestene budsjett. – Dette er en ypperlig arbeidsplass med god samarbeid og miljø innad i avdelingene og på tvers. - Vi har en 100 % fornøyd garanti for våre gjester, hvor vi lover å kunne gjøre alt, innen for gjestenes budsjett. Dette er en så god firmapolicy at det er vanskelig å gjøre det bedre. – Velselvfølgelig er det mulig å gjøre noe bedre, men jeg finner ingen forbedringsområder nå.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS