Her er Norges «likes»-konge

Kragerø Resorts «Facebook-master» deler strategien bak suksessen.

Publisert Sist oppdatert

- Akkurat nå ligger vi som nummer én i Norge i antall likes på Facebook-siden vår, og vi ligger høyt oppe i Europa, sier markedskoordinator Anette Preiss ved Kragerø Resort i en pressemelding fra arenausus.no. Hun er en av to ansatte som legger mye arbeid i hotellets Facobook-side. Det har gitt resultater.

Telemark-hotellet har i skrivende stund tett oppunder 55.000 likes på Facebook-siden sin. Hotellet har gjort undersøkelser, og funnet ut at ingen andre hoteller i Norge har så mange likes per i dag. Kragerø Resort har tidligere fått bred presseomtale for å være det tredje mest populære hotellet på Facebook i hele Europa. Nå har hotellet altså inntatt toppen her hjemme.

- Det er jo veldig moro. Nå er vi snart på en ny milepæl med 55.000. Målet vi har satt er 100.000 likes i løpet av 2014. Det er det vi jobber med og ser om vi får til. Det lar seg selvfølgelig gjøre. Men man må jobbe for det, for det kommer ikke gratis, sier Preiss.

Hun forteller at hotellet med omhu bruker Facebooks muligheter til å «booste» poster. Det dreier seg altså om å betale en forholdsvis liten pengesum for å nå ut til mange flere potensielle kunder.

- Vi har et budsjett for det. Det er en del av markedsføringsbudsjettet. Det kan variere hva vi ønsker å legge penger i. Mange er overrasket over hvor mange likes vi har. Men det er altså ikke gratis. Vi legger litt penger i det, og velger bort andre ting i markedsføringsbudsjettet, sier Preiss.

Hun ønsker å ikke å fortelle hvor mye penger hotellet bruker til slik markedsføring.

- Men det vi legger ned i Facebook, gir oss mye bestillinger og mye publisitet. Når vi legger ut rene annonser, booster vi dem for å nå flere, og det samme kan vi gjøre med konkurranser vi har.

Preiss mener det er viktig å tilby kundene en variert Facebook-side:

- Vi bruker Facebook aktivt som en markedføringskanal, med rene dm-er, tilbud og pakker. Men vi prøver å lage en god blanding, en god miks. Vi forteller gode historier fra hverdagen på hotellet. Bilder er veldig populært. Dagligdagse bilder og hendelser er det vi får mest likes på. Bilder av en andeflokk på golfbanen; det er slike ting vi bare legger ut og får nye følgere på. Og vi legger selvsagt ut happenings innimellom, når vi har noe å feire, sier Preiss.

Hun overlater ikke noe til tilfeldighetene:

- Det er svært viktig å følge med på statistikken. Det er jo et eget forskningsopplegg, dette, å få mest mulig for pengene når vi booster og så videre. Det er veldig gøy å jobbe med. Det er ikke bare å sitte og skrive en sak og legge det ut. Det er mye research som ligger bak hvorfor vi legger ut en sak, når vi legger den ut og hva vi ønsker å booste og ikke. Vi følger hele tiden med på statistikken, for å finne ut hvordan vi skriver teksten og hvordan vi ønsker å formidle. Å gjøre tekstene personlige, det ser vi at folk setter pris på, forklarer Preiss.

Hun benytter også her oversiktssystemene som er tilgjengelige på Facebook, men legger ikke store ressurser i den aktive Facebook-satsingen. Hotellet har faktisk valgt å gå motsatt vei:

- Tidligere var det flere som drev med dette. Nå er det bare en til og jeg som bytter på å legge ut her. Det er for lettere å få oversikt, så det ikke blir for mange kokker, og vi klarer å holde den røde tråden i tekstskriving og i bilder, sier Anette Preiss hos norgesmester Kragerø Resort.