– «Scrika Hotels» et klokt trekk

Petter Stordalen mener konkurrenten Scandics oppkjøp av Rica er smart.

Publisert Sist oppdatert

Nordic Choice-eieren mener konkurrenten har skaffet seg en langt bedre posisjon i det norske hotellmarkedet.

– Jeg tror at det nye «Scrika Hotels», eller hva det kommer til å hete, er et veldig klokt trekk av EQT (eieren av Scandic). De har hatt ganske store utfordringer i Norge, og jeg tror dette er et klokt kjøp, sier Stordalen til E24.

LES OGSÅ: Scandic kjøper Rica Hotels

– Blir en av de tre store

BI-professor Torger Reve sier til nettstedet at Scandic trengte en tyngre posisjon i det norske markedet.

– Rica oppfylte alle krav, Kjeden har hatt en altfor svak posisjon i det norske markedet. De har hatt få hoteller, og få fine hoteller. Nå blir Scandic en av de tre store. Det blir Nordic Choice, Thon og Scandic, i tillegg til Radisson-kjeden, sier han.

Thon har i dag 63 hoteller i Norge, mens Nordic Choice har 85 hoteller. Etter oppkjøpet har Scandic 84 hoteller i landet.

Thon: Trengte å styrke seg

Administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon mener Rica var et godt valg.

– De trengte absolutt å styrke seg. Nå får de større nedslagsfelt, og bedre dekning der det har vært behov for det, sier han.

Topphotell

Torger Reve legger vekt på at Scandic nå vil ha langt flere topphoteller.

– Det betyr mye å ha et nummer en-hotell, som for eksempel Rica Nidelven i Trondheim. Så blir det spennende å se om de vil bringe inn et av luksusmerkene sine, altså Hilton eller Conrad, sier han.

– Viktig for Rica

Professor Ragnhild Silkoset, leder ved Institutt for markedsføring ved BI, peker på at Rica har tapt markedsandeler.

– Oppkjøpet er like viktig for Rica. Det var viktig for dem å få en retning. Det sikrer dermed at hotellene fortsatt er viktige i markedet. Med størrelse kommer lavere kostnader, sier Silkoset til E24.

Hun tror Choice vil bli hovedkonkurrenten i det norske markedet.

– Comfort-hotellene innenfor Choice vil føle dette sterkest. Det konseptet har litt av den samme målgruppen, og satser på sentrale hoteller med lav pris, sier hun.

Betyr lite for kundene

BI-professor Reve tror ikke oppkjøpet vil bety noe som helst for kundene.

– Men det vil ha noe å si for lønnsomheten til kjedene. Nå er det fire tunge aktører, og fra et konkurranseperspektiv er det en god struktur. De vil konkurrere både på pris og kvalitet. Dette er ikke i nærheten av hva man ser i for eksempel dagligvarebransjen, sier han.

Han tror kjøpet vil bli godkejnt av norske og svenske konkurransemyndigheter.