Har ikke tro på 2014

Norske hotelleiere er mer pessimistiske enn kolleger i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Ute i verden er optimismen større enn på lenge, men norske hotelleiere har lavere forventninger til det norske hotellmarkedet i år i forhold til fjoråret. I land som Irland, Polen og Ungarn ser hotellbransjen lysere på den nære framtida enn hva norske hotelleiere gjør. 

Undersøkelsen Sentiment Study gjennomføres av Horwath HTL (Hotel, Tourism and Leisure) i Norge og internasjonalt to ganger i året (totalt 55 land). Formålet er å kartlegge hotellenes forventninger til fremtidig utvikling. Undersøkelsen består av fire spørsmål, og i år kom det inn svar fra 156 norske hotell, noe som antas å gi et representativt bilde av hotellenes forventninger.

I undersøkelsen er hotellene blant annet spurt om forventninger til markedet generelt, samt utviklingen for eget hotell når det gjelder kapasitetsutnyttelse, oppnådd rompris og totalomsetning.

– Det kan virke som den generelle stemningen i markedet er positiv over hele verden, sier Managing Partner Vivian Sivertsen i Horwath Consulting Skandinavia i en pressemelding. 

– Det globale hotellmarkedet har bedret seg siden midten av 2013, og hotelldirektørenes forventninger er mer positive enn på samme tid i 2012 og 2013. Studien viser at de fleste hotelldirektører ser lyst på hotellnæringens utvikling i 2014.

De norske hotelldirektørene er imidlertid ikke like store optimister. Den norske rapporten avdekker en skepsis til utviklingen i 2014 sammenlignet med 2013 for eget hotell og markedet generelt. De norske hotelldirektørene har dog tro på at faktorene «lokal økonomisk vekst» og «lokale turisttrender» kan ha en svært positiv påvirkning på markedet i 2014.

Hvert år utgir Horwath Consulting den store rapporten Norsk Hotellrapport. Årets rapport viser «fasit» for 2013 og lanseres under Hotellmarkedsdagen 7. oktober i år.

LES OGSÅ: – Hotellmarkedet er i ferd med å mettes

Powered by Labrador CMS