Morten Malting, direktør for mat og drikke i Scandic Norge, har skrevet denne kronikken.

KRONIKK: DET VIKTIGSTE PROBLEMET BRANSJEN MÅ LØSE

For selskaper som lever av profitt, ligger det en stor økonomisk oppside i å begrense matsvinn. Men det finnes en langt større oppside som angår oss alle, skriver Morten Malting i en kronikk på Hotellmagasinet.

Publisert

Følgende kronikk er skrevet og sendt til Hotellmagasinet av en ekstern, uavhengig aktør, i anledning FN-dagen «Den internasjonale dagen mot matsvinn», som markeres 29. september hvert år:

450 000 tonn. 450 000. Tonn. Det er mengden spiselig mat som kastes i Norge årlig.

Tallet er hentet fra Matvetts kartleggingsrapport fra 2021, og omfatter norske husholdninger, jordbruket, sjømatindustrien, undervisnings- og omsorgssektoren og ikke minst mat- og serveringsbransjen.

Matsvinnet i sistnevnte bransje ble i en rapport året etter estimert til å være på 155 200 tonn. Det tilsvarer et økonomisk tap på cirka 6,9 milliarder, og et klimaavtrykk på om lag 0,5 millioner CO2-ekvivalenter.

som et stort selskap har vi et viktig ansvar

Morten Malting

Det viser med all tydelighet at bransjen taper store penger på maten som havner i søpla, og ikke minst at miljøet blir skadelidende.

I dag markerer vi og mange flere Den internasjonale dagen mot matsvinn. Selv om dette er et arbeid som bør prioriteres hver eneste dag hele året, mener jeg denne FN-dagen er viktig for alle som både produserer, forvalter og konsumerer mat. Vi må nemlig gå sammen om å ta vare på maten vår, og trenger slike initiativ som opplyser oss, inspirerer oss og ikke minst motiverer oss til å ta i et tak.

Vi i Scandic hater å kaste mat, og som et stort selskap har vi et viktig ansvar. Vi har lenge gått i bresjen for en bærekraftig matkultur, og dette kommer til uttrykk på mange områder. Gjennom bransjesamarbeidet KuttMatsvinn Servering, har vi forpliktet oss til å halvere matsvinnet innen 2030 - i tråd med FNs målsetning. Det ligger vi godt an til å klare, med drøyt 40 prosent reduksjon så langt.

Videre er det mange grunner til at vi har lykkes, i tillegg til at vi er del av et bransjesamarbeid som er med på å drive arbeidet fremover:

* Vi formidler overskuddsmat gjennom et tett samarbeid med Too Good To Go, og har pr. i dag reddet mer enn 400 000 porsjoner mat i samarbeid med dem. Dette tilsvarer et potensielt klimaavtrykk tilsvarende 188 flygninger jorden rundt og 10,4 år i en varm dusj.

* Vi er eneste svanesertifiserte hotellkjede i Norge, og må innfri strenge krav til arbeidet med matsvinn for å beholde sertifiseringen.

* Vi har dyktige kokker som er eksperter på å utnytte overskuddsmat og forvandle dem til nye, velsmakende retter.

* Vi har en "Never Waste List", som sier at på våre hoteller er det aldri lov å kaste kokte egg, oppskåret frukt og bacon.

* Vi har implementert moderne programvare i "Smart Kitchen", som gir oss enda bedre forutsetninger for å måle svinnet og motivere oss til å ta ytterligere steg.

* Vi kommuniserer aktivt med gjestene våre gjennom skilting og informasjon i frokostbuffeten.

* Vi setter frem mindre tallerkener og skifter ut maten i buffeten oftere. På denne måten reduserer vi svinnet, samtidig som maten holder seg enda freshere.

Og ikke minst har vi etablert en kultur i Scandic, der vi gjør alt vi kan for å utnytte råvarene våre, og sørge for at maten ikke havner i søpla. Maten skal nemlig forvaltes på en ansvarlig måte, med respekt og kjærlighet.

For selskaper som lever av profitt, er det en stor økonomisk oppside i å jobbe med matsvinnet. Men den oppsiden er ikke i nærheten av så stor som den som angår oss alle: Ved å redusere matsvinnet, reduserer vi nemlig både fattigdom og sult, i tillegg til at vi bidrar til å bekjempe klimaendringene.

Powered by Labrador CMS