Nytt vikarbyrå for kokker og kjøkkenpersonell
|
DEKKER BEHOV: Norlandia Oslo Airport Hotell Gardermoen sliter med å få kvalifiserte søkere til ledig kokkestilling, og dekker behovet ved å leie inn vikar Lena Elisabeth Korsmo. |
– Nittini prosent av søkerne var ukvalifiserte. Det er vanskelig å finne gode kokker, som både har fagbrev og snakker bra norsk, sier han.
Han tror det skyldes en mangel på kokker generelt. Dessuten tror han de beste kokkene ikke trenger å søke på jobber, fordi de blir headhuntet.
Reddet av erfaren vikar
Norlandia Oslo Airport Hotell Gardermoen har 151 rom. Kjøkkenet serverer frokost, og middag i sin à la carte-restaurant ”Cockpit”, til opp til rundt 200 personer daglig.
Da førstekokken måtte på repøvelse i militæret etter jul, valgte kjøkkensjefen til slutt å leie inn vikar fra det nystartede vikarbyrået. Det angrer han ikke på. Vikar-kokk Lena Elisabeth Korsmo (23) steppet inn og overtok ansvaret fra første dag i begynnelsen av mars.
– Forskjellen på giGass og andre vikarbyråer, er at de har satset på erfarne kokker. Det er viktig for meg. Jeg valgte dem, selv om de er litt dyrere enn andre vikarbyråer. Jeg trenger folk som har vært på et kjøkken før, som har erfaring, og som er flinke til å samarbeide. Det har fungert perfekt med Lena Elisabeth, sier han.
– Jeg trives utrolig godt. Som vikar får jeg kommet innom veldig mange steder. Noen tenker kanskje at det er slitsomt, men jeg synes det er morsomt. Jeg lærer noe nytt hele tiden. Alle steder har sine spesielle rutiner, sier vikaren, Lena Elisabeth Korsmo. Hun har jobbet som kokk med fagbrev i en velrenommert restaurant og et stort hotell i tre år, etter to år som lærling på Radisson SAS Plaza Hotel i Oslo. Lena Elisabeth sa opp fast stilling til fordel for det nystartede vikarbyrået. Som vikar tjener hun cirka 20 prosent mer per time enn i sin tidligere jobb. Hun får tillegg for arbeid på kvelder, i helger og på helligdager.
– Faren min var litt redd for at jeg ikke skulle få nok å gjøre. Det mangler folk overalt, så jeg er ikke redd for det, sier hun.
Nytt vikarbyrå
”giGass.no personellutleie” er et norsk utenlandskregistrert foretak, som startet sin virksomhet på nyåret. Foretaket er registrert i London. Bak står et knippe av fire partnere, som selv har bakgrunn som kjøkkensjefer, kokker og servitører, fra både hoteller og restauranter, og som hotell- og resepsjonssjefer. Ideen ble unnfanget høsten 2005. Etter flere møter, ble de enige om å si opp sine faste stillinger og satse, uten å ha foretatt noen markedsundersøkelse. I første rekke satser de på utleie av kokker og kjøkkensjefer til hoteller, restauranter, catering og kantiner. I oppstartfasen var kurssenteret til LO på Sørmarka i Ski kommune, Trysilknut Hotel og brasseriet Glasset i Trysil, samt Norlandia Skogstad Hotell i Hemsedal, blant dem som leide inn kokker fra ”giGass.no”.
– Vi kjenner markedet, og vet at det er mangel på kokker. Vi tror også mange kokker ønsker å få mulighet til å jobbe flere steder, sier daglig leder Trond Kullbunnen. Han har bakgrunn som kokk og kjøkkensjef, med nær tjue års yrkeserfaring, og har i tillegg etterutdanning fra Hotellhøyskolen.
– Det finnes andre vikarbyråer på markedet, som leier ut kokker og kjøkkenpersonell som vikarer. Hva får dere til å tro at dere skal greie dere i konkurransen?
–Til sammen har vi fire en bred kompetanse. Vi kjenner denne bransjen godt, og har funnet vår nisje ved primært å satse på utleie til hotell- og restaurantkjøkken. Andre vikarbyråer som leier ut vikarer i samme bransje satser mer på kantinedrift, i tillegg til at de leier ut vikarer innen andre yrkesområder. Der mener vi at vi har et fortrinn, sier han.
Han understreker at det nye foretaket vil ta sitt ansvar som arbeidsgiver på alvor.
–Vi har også bred kompetanse innen personalledelse, og vi ønsker å være den beste arbeidsgiveren for kokkene. Vi blir med de ansatte på arbeidsstedet første dag. Vi vil innarbeide rutiner for oppfølging, og sjekke at kunden er fornøyd. Vi skal kvalitetssikre de ansatte, men også oppdragsgiveren. Det finnes mange useriøse bedrifter i denne bransjen, og vi ønsker bare å ha seriøse kunder, sier Trond Kullbunnen.