Miljøvennlig i Arktis

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Lilly Frisk.

Hyggelige resepsjonister smiler vennlig til de besøkende som legger nattetimene til Park Hotell i Alta. Den gode stemningen blant de ansatte gir en umiddelbar følelse av trivsel og velvære. Daglig leder Lilly Frisk er stolt av hotellet og alle de ansatte. Sammen har de gjort en kjempejobb med å forbedre rutiner og sette fokus på at hotellet skal være like snilt med det sårbare arktiske miljøet som det er med gjestene sine.

– Vi streber etter at gjestene våre skal finne en oase når de kommer hit. Ikke bare at det er grønt og fint, men at det menneskelige vektlegges. De ansatte er de viktigste ressursene vi har, og de bryr seg om gjestene som kommer og interesserer seg for dem, sier Lilly entusiastisk.

Resepsjonist Lise Amundsen synes det er spennende å bo i Alta og skjønner godt at turistene synes det samme. – Det er kjempemorsomt å kjøre scooter og dra på fjellturer, smiler hun.

Utlendinger verdsetter miljøet
De ansatte har mye av æren for at Park Hotell har blitt et fyrtårn innen hotell-Norges miljøarbeid, mener Lilly.

– Etter at hotellet startet opp i 1987, satte vi oss ned og lagde en liste over våre verdier. Valget falt på trygghet, empati, ansvar og miljø. Disse har vi fulgt opp hele tiden. Fra begynnelsen var ikke miljøarbeidet det viktigste, da gjaldt det å få alle de andre brikkene på plass. Men vi har konsekvent valgt å investere i glass i stedet for plast, og å unngå kuvertartikler som gir mye avfall, forklarer hun.

Den største delen av arbeidet for å oppfylle kriteriene for å få Svanemerket ble lagt ned etter år 2000. Sammen med noen andre bedrifter bestemte de seg for å satse sterkere på å fronte den miljøvennlige profilen – og bruke det som et salgsargument under Reiselivsmessa 2001. Ved å gå steg for steg og å innføre alt; fra riktig dosering av vaskemidler til å gjøre innkjøp i større kvanta, kvalifiserte de seg til å få den prestisjetunge miljøprisen.

– De norske gjestene våre kommenterer ikke miljøsatsingen så mye, selv om flere og flere viser interesse for det. De utenlandske gjestene sier ofte at de synes det er bra at vi satser på miljø. Det vises blant annet på frokostbordet, der vi er bevisste på å bruke økologiske varer. De er litt vanskelige å få tak i her i Alta, men butikkjedene er i ferd med å bli bedre, sier Lilly.

Svanemerket henger godt synlig bak Lilly og Connie i resepsjonen. Spesielt de utenlandske gjestene setter pris på miljøtiltakene.

Attraktivt reisemål
De kjeder seg ikke i Alta, verken når det kommer til fritidssysler eller å takke ja til å gå inn i store hotellkjeder. Gjestene på hotellet blir oppfordret til å låne ski eller spark og ta seg en tur ut i den vakre og nærmest urørte naturen, eller å kaste seg med på en ellevill hunde- eller scootertur ut på vidda for å se på nordlyset eller oppleve ekte reindrift i samenes rike. For det skjer mye i regionen. Stadig flere nordmenn og utlendinger fatter interesse for destinasjon Finnmark, og kongresser og seminarer arrangeres stadig hyppigere.

– Det har vært mye vekst i næringslivet i Finnmark i løpet av de siste årene, samtidig som det har blitt satset på reiseliv. På sommeren er det allerede høy aktivitet, derfor satses det ekstra mye på vinterturisme. Januar og februar måned er tradisjonelt sett de stilleste. Severdigheter som Ishotellet og aktiviteter som Finnmarksløpet trekker folk, konstaterer resepsjonist Connie Knoff.

Hun har selv deltatt i Finnmarksløpet, som er et krevende og langt løp for hundespann.

– Connie kom hit til Alta på grunn av hundene, kommenterer Lilly fornøyd.

De ansatte på Park Hotell oppfordrer gjestene til å ta seg en runde rundt i Alta på egen hånd – gjerne på ski – eller spark som Connie Knoff synes er gøy!

Trives utenfor kjedene
Alta har åtte hoteller innen tre mils omkrets, men bare to av disse er innlemmet i kjedesamarbeid.

– Når vi skal tenke langsiktig, går vi gjennom verdivalget vårt. Hva er verdiene våre, hva betyr noe for oss? Derfor er det også viktig at våre samarbeidspartnere har det samme fundamentet, og miljøtenkning er en del av det. Park Hotell er et frittstående hotell som er litt individualistisk og idealistisk drevet, og vi vil være fri foreløpig selv om de store kjedene er flinke, konstaterer Lilly.

Hun har merket seg med en uttalelse som kom fra lederen i en større hotellkjede om at små, uavhengige hoteller stagnerer – blant annet er det få som kan tilby internett og trådløs nettverksoppkobling.

– Her på hotellet har vi bredbånd som gjestene kan benytte, og de andre hotellene her har også det. Det er ikke tilfelle at små hoteller sakker etter, vi gjør også masse – men vi er kanskje ikke gode nok til å formidle det utad. De daglige lederne i frittstående hoteller har ekstra stort ansvar i forhold til i kjeder der de har personalkontor, lønningskontor og administrasjon som er egne enheter, sier Lilly, og legger raskt til at hun ikke misunner dem det.

– Vi har blitt forespurt om vi vil bli med i kjedesamarbeid, men har foreløpig takket nei. Vi er oss, og skal jobbe med å videreutvikle produktet og spisse det til vi er helt fornøyd!

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS