– Matindustrien må tilrettelegge

Publisert Sist oppdatert

New Nordic Food er et prosjekt under nordisk ministerråd. Prosjektet skal, sammen med matindustrien få fram de nordiske råvarene på de nordiske kjøkken. Både i de tusen hjem og på restauranter og hoteller.

Under Buffet 09 i Stavanger var det matambassadør Wenche Andersen fra TV2 invitert til å lage mat sammen med matglade barn. Der gikk det i laks og grønnsaker.

– Spørsmålet vi stiller oss er hvor alle de gode råvarene som kokkene skryter av er når den vanlige forbruker eller hotellene for den sakens skyld, spør detter dem. Den første klasses norske laksen skal være lett tilgjengelig. Det skal være like lett å få tak i god fisk som det er å få tak i Grandiosa, sier Kristensen.

– Vi er stolte av fisken vår. Så fort vi kommer ut av landet er vi det. Vi vet at den beste portugisiske bacalaoen blir laget med norsk fisk som utgangspunkt. Det vet også portugiseren. Derfor kan man markedsføre Norge som bacalaoens vugge, men hvor får man servert god bacalao her i landet? Vi har råvarene og de er gode. Derfor må vi markedsføre pakken – opplevelsen vi kan selge. Ta turen til Norge og opplev full pakke. Det må bli slagordet, sier Kristensen.

ENDRING

– Vi ser en gradvis endring. Alt er ikke svart hvitt. Blant annet gjøres det mye lokalt både av dyktige matprodusenter og hoteller og restauranter, men det er industrien vi må få på banen. Den ferske rensede laksefileten må finnes i enhver butikk. På den måten øker vi kjennskapen til denne førsteklasses råvaren. Det samme gjelder andre råvarer. Dette må også tilbys hoteller og restauranter uten kjente kokker som håndplukker råvarene, sier Kristensen,

Han trekker parallellen til norske skisteder.

– Tidligere var disse mer fokusert på å framheve seg selv og sitt framfor vinter i Norge. Nå er det mer samkjøring og fellesskap i markedsføringen. På den måten får man også mer styrke når man skal markedsføre seg utenlands. De har sagt til seg sjøl: Hva kan vi gi turisten når de så har kommet hit. Dit hen er vi på veg til å få våre spisesteder også, men de må ha hjelp av matvareindustrien til å få fram råvarene for også å kunne dem den kulinariske opplevelsen på turen, sier en engasjert Ivar H. Kristensen.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS