Ikke all fisk bør spises

Publisert Sist oppdatert

- Målet med sjømatguiden vår er å øke fokuset på bærekraftig fisk og skalldyr blant fagpersoner og vanlige forbrukere for å redusere etterspørselen etter truede skalldyr- og fiskeslag, sier kommunikasjonsrådgiver i WWF, Ina Toften. – I tillegg ønsker vi å gjøre forbrukernes valg så enkelt som mulig.

Ønsker hoteller og restauranter med på laget
WWF har i et brev til landets største hotellkjeder oppfordret disse til kun å servere bærekraftig sjømat. – WWF mener at både hoteller og restauranter, som er kjøpere av store mengder fisk og skalldyr, kan hjelpe forbrukerne gjennom kun å servere bærekraftige og gjerne miljømerkede fiskeslag. Vi håper å åpne opp for en konstruktiv dialog med bransjen, slik at vi sammen kan sikre våre felles fiske- og skalldyrbestander for fremtiden, sier Toften.

WWF har over flere år gitt ut sjømatguider i en rekke land, og flere steder er det en økende bevissthet innen restaurant- og hotellbransjen, bl.a. i England og Sverige. I Nederland har hele handelsstanden forpliktet seg til kun å selge MSC-merket fisk innen 2011. MSC er et miljømerke som garanterer at produktet kommer fra et bærekraftig fiske.

Spiser mye fisk - vet lite om den
Hver nordmann spiser i snitt cirka 24 kilo fisk per år, og i Norge konsumeres det årlig totalt 88000 tonn. Til tross for den stadig voksende etterspørselen etter sjømat, vet norske forbrukere lite om hvordan det står til med de ulike fiskebestandene våre. – Både for vanlige forbrukere og for profesjonelle innkjøpere er det vrient å finne informasjon om status for en fiskeart eller et sjømatprodukts miljøeffekter. Dette håper WWF at sjømatguiden kan være med å rette på, sier Toften.

Guiden evaluerer 35 arter og gjelder for 2008. I guiden kategoriseres ulike arter under Grønt= spis med god samvittighet, gult= still spørsmål og rødt= styr unna! Den er basert på en felles metode som er utviklet i samarbeid med NorthSea Foundation og Marine Conservation Society, for å sikre at de samme rådene gis på tvers av landegrenser. Guiden er også kvalitetssikret av Artsdatabanken og Havforskningsinstituttet. Metoden tar utgangspunkt i bestandens status og utvikling, samt i miljøeffektene av fiskemetodene som benyttes i fiskeriet på havbunnen og på andre marine arter.

Forbrukerne villige til å endre kjøpevaner
I en fersk spørreundersøkelse som Visendi AS gjennomførte for WWF i januar, sier åtte av ti de er villige til å endre kjøpevaner. Det vil si at de aktivt ville velge bort enkelte fiskebutikker eller kjøpe andre typer fisk, hvis de hadde hatt kjennskap til at fisken som ble solgt, var truet. I spørreundersøkelsen sier også sju av ti at de ønsker miljømerket fisk. Over 80 prosent av norske forbrukere ønsker å unngå å kjøpe fisk fra truede bestander.

Gjør som ICA
- Det er mange bevisste norske forbrukere som er villige til å endre kjøpevanene sine, men de trenger god informasjon for å gjøre de beste valgene, sier Toften.

– Det ville vært veldig positivt om man i tillegg kunne fått drahjelp fra butikker, restauranter og hoteller, som gjennom å tilby kun bærekraftig fisk og skalldyr, hadde tatt sin del av et felles samfunnsansvar. Butikkjeden ICA har allerede fjernet noen av ”rødt-lys-artene” fra sine fiskedisker. Det er et eksempel til etterfølgelse, avslutter Toften.

Du finner mer informasjon om artene på www.wwf.no/sjomat. Du kan også laste ned guiden herfra.



Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS