Vellykket booking

Publisert Sist oppdatert
 I dag er Kåre Mjøens idee i bruk hos nærmere 700 overnattingsbedrifter i Norge – de fleste er mindre hoteller og campingplasser som samarbeider om å trekke folk til sin region. - Jeg fant ut at det tok for mye tid og feilkildene for mange slik jeg holdt på. Derfor ville jeg ta i bruk datamaskinen for å gjøre enkelt og systematisk rutinearbeide for meg. Det førte programmet (i begynnelsen på 90-tallet) jeg laga var med basis i regneark og det var det bare jeg selv som kunne bruke, sier Kåre Mjøen og ler.

Utfordring
Mjøens utfordring var å få noen som ville og kunne programutvikling til å være med på hans satsning. - Jeg kan ikke lage programmer, men jeg vet hvordan jeg vil ha det, sier Mjøen, og forteller hvordan tilfeldighetene kan råde i slike tilfeller. - Etter flere forsøk la jeg prosjektet litt på is og dro på Domus i Oppdal for å kjøpe med PC med faktura- program. Det kunne være kjekt å ha tenkte jeg. Etter en tids snakk med ekspeditøren på Oppdal så kom han til den konklusjonen at han ikke ville selge meg denne pakka, men heller sette meg i kontakt med en kompis som hadde flyttet til Oppdal – fra Stjørdal – og som var programutvikler. En time etter stod Øystein Selbekk på trappa i slips jakke og med stresskofferten. Etter en lengre prat var vi enige om hvordan dette burde se ut og dagen etter begynte de første eksemplene på skjermbilder å dumpe inn hos meg og vi var i gang med utviklinga av det som i dag er Visbook, sier Mjøen. I dag har han kontorer også på Oppdal i tillegg til på Kvikne.

Roser
Entusiasten forteller lett og begripelig om sitt hjertebarn. Men innrømmer gladelig at dette ikke hadde gått uten gode hjelpere. - Øystein Selbekk (som i dag er parter og programutvikler i Visbook) har vært alfa og omega. Uten han vet jeg ikke hvordan det ville gått. Innovasjon Norge – og det som har vært deres forløpere siden 1995 – har også betydd mye, sammen med kolegaer som har kommet med nyttige tips på vegen, deriblant Tynset hotell og Savalltunet, sier Mjøen. Han understreker også at dette ikke hadde vært mulig i ei bygd som Kvikne uten den gode telekommunikasjon som er her i landet. Noen mener også at dette ikke ville vært mulig uten Kåre Mjøens stå på vilje og lange og mange dager med tenking. Mange gründere i bygde-Norge må som regel en eller flere ganger innom skifteretten før de kommer opp å stå. Det har ikke skjedd med Mjøen. - Jeg har fått litt penger så jeg har klart meg undervegs. Samtidig har kona og jeg hatt andre jobber enn dette. Det er ikke mange årene siden jeg begynte å ta ut lønn. Hovedmålet mitt har vært å klare å beholde den staben vi har hatt med Øystein Selbekk i spissen, mens jag har fått lønna mi fra gården og campingen, sier Mjøen. Gården og Visbook er en historie for seg selv. Kåre Mjøen forteller at enkelte har beskrevet han som bonden fra Kvikne som trur han skal få til dette. - Jeg har slutta å ta mobiltelefonen når jeg er i fjøset når jeg ikke vet hvem som ringer. Det var flere som betrakta meg som useriøs når de ringte meg etter kontortid og hørte sauer i bakgrunnen. Jeg håper det stempelet nå er borte, sier Kåre med et smil der han sitter i stolen sin på den gamle helsestasjonen på Kvikne. Visbooks suksess er blitt lagt merke til – også utenfor Kvikne. Nyskapningsprisen fra NHO-innlandet fikk han i 2005.

Nyheter
- Visbook har nå utarbeidet et program som heter Visbook express. Dette er tatt i bruk av City Box i Bergen med stort hell, sier Kåre. VisBook Express er booking og selvinnsjekk med utskriving av nøkkelkort til gjesten. Løsningen leveres med en innsjekkterminal med touchskjerm hvor det vises selvforklarende skjermbilder som leder gjesten gjennom booking, betaling og innsjekk. Kåre Mjøen blir ivrig når han skal fortelle om sin nyvinning. - I Express sjekker gjesten selv inn etter å ha booket via web, sms eller via telefon. Gjesten kan booke direkte på terminalen og endre avreisedag på en bestilling. Gjesten kan også gjøre tilleggskjøp på en ordre både før og etter innsjekk og gjesten betaler direkte via innbygd betalingsterminal. I samarbeid med Vingcard har vi fått til et system der terminalen produserer nøkkelkort (magnetkort) til gjestens rom for bookingperioden ved innsjekk. Terminalen kan også brukes som selvinnsjekk på campingplasser hvor magnetkortet brukes på bom, hytter, rom, fellesrom og lignende, sprudler gründeren og selgeren fra Kvikne.

Løsninger
Slik Visbook presenteres i dag sier de at de er markedets mest brukervennlige bookingsystem. - Vi fokuserer sterkt på datasikkerhet, økt tilgjengelighet, opplæring og inntjening, sier Mjøen. Systemet inneholder online booking på internett for enkeltbedrifter, kjeder og destinasjonsselskap. Ikke bare for overnatting, men også for restaurantdelen. - Du booker der og da og får beskjed om hva som er ledig og ikke. En stor fordel for kundene som får svar med en gang og en stor fordel for reiselivsbedriftene som slipper å sende bekreftelser til gjestene, sier Mjøen. Han forteller om flere versjoner av programmet – et basic for bedrifter med omsetning under en million kroner per år og som inneholder stort sett booking. Plus-versjonen inneholder også fakturer og regnskapsraportering. Guest-versjonen er et trespråklig program som gjør det muliog for gjester å booke direkte på bedriftens internetsider. I tillegg finnes det blant annet en destinasjons-versjon – et bookingprogram for kjeder og destinasjonsselskap som viser kapasiteten hos medlemsbedriftene og gir muligheter til sanntidsbooking på internett. Kjenner vi idemakerne på Oppdal og Kvikne rett så er det ikke slutt på utviklingen av Visbook. Første stopp i utlandet er foreløpig i Spania der programmet brukes på booking av ferieleiligheter. Kåre Mjøen på Kvikne har skapt et bookingprogram som begynner å få innpass også internasjonalt.
Thumbnail Image: