Systematiserer drift og vedlikehold
![]() |
De tre grunnleggerne av Venator AS, fra venstre Kjell V. Larsen, Erik Røbech og Billy Johansen. |
Myndighetenes krav
Ett firma som har spesialisert seg på oppfølging og dokumentasjon er Venator AS. Venator AS tilbyr det nettbaserte systemet Vergo, som setter drift og vedlikehold i system.
- Vårt utgangspunkt var å forenkle oppfølgingen, og sørge for god dokumentasjon i forhold til offentlige krav og forskrifter, forteller Kjell Larsen, administrerende direktør i Venator AS.
For grunnleggerne av Venator AS var det brannsikkerhet som sto i fokus ved oppstarten i 2001.
- Vi oppdaget fort at det var langt mer enn brannsikkerhet som var viktig å systematisere. Så nå tilbyr vi et komplett system for drift og vedlikehold. Det er nok mange som ikke tenker over at garantien for eksempel på ventilasjonsanlegg ikke gjelder hvis man ikke har fulgt vedlikeholdsinstruksen fra leverandøren, sier Larsen.
Risikoprofil
Noe av det som gjør hoteller spesielle er selvsagt mengden av mennesker. I brannforskriftene defineres hoteller som særskilte brannobjekter, og kravene til brannsikkerhet er strenge.
- Man må kunne dokumentere at forskriften er fulgt, forklarer Larsen.
Kartleggingen av kritiske områder og analyse av risiko er det Venators fagfolk som står for.
- Vi går igjennom det som finnes av dokumentasjon og papirer, og tar en grundig gjennomgang av bygget. Dette danner grunnlaget for de opplysningene som legges inn i Vergo, og avgjør hvor ofte man for eksempel skal gå brannrunde, forteller Larsen.
Nyttig og økonomisk
Vergo er et nettbasert dataprogram hvor man kan legge inn alt man ønsker av vedlikeholdsavtaler, serviceavtaler, rutiner og forskrifter.
- Systemet er lagt opp slik at man får ut meldinger om oppgaver som skal gjøres, og når det skal gjøres. Hver melding må så kvitteres ut av den som er tillagt myndighet for det, forklarer Erik Røbech, som er rådgiver og en av grunnleggerne av firmaet Venator AS.
- Alt av service og vedlikehold lagres og blir en del av dokumentasjonen på at man har orden på sakene. For den som er driftsansvarlig vil det være lett å ta ut oversikter over alle avvik som er meldt, og sjekke at de er rettet. Det aller beste er jo når man som leder ikke får noen meldinger fra Vergo, for da vet man at alt er under kontroll sier Larsen.
I tillegg til det sikkerhetsmessige aspektet ved å ha orden i papirer og kontroll på vedlikehold og drift, kommer en økonomisk side.
- Hvis man har et godt system for oppfølging av drift og vedlikehold vil man normalt kunne få reduksjon i forsikringen. I tillegg vil arbeidsdagen for de som jobber med dette bli mer rasjonell, for man vet hele tiden hva man skal gjøre og hva som er gjort. Dessuten vil det alltid være dyrere å reparere noe som er skadet på grunn av manglende vedlikehold, enn å sørge for jevnlig og korrekt vedlikehold hele veien, sier Larsen.
Brukervennlig
Den tredje av grunnleggerne av firmaet, Billy Johansen, bedyrer at systemet er brukervennlig og med lav terskel for å komme i gang. Dette har stilt store krav til utviklingen av systemet. Det er ikke nødvendig med datakompetanse for å bruke Vergo, og informasjonene som legges inn eller hentes ut er knyttet opp til praktiske oppgaver og gjøremål.
- Utviklingen av dette systemet er gjort av fagfolk innenfor brannvern, HMS, internkontroll og bygningsvedlikehold. Vi har hatt et nært og godt samarbeid med software-folkene, men det har hele tiden vært det praktiske som har vært i fokus, sier Johansen.