Sikkerhet i høysetet
Teknisk- og sikkerhetsansvarlig Tor-Amund Nordby har vært ansatt ved hotellet, som i dag inneholder 503 rom, siden åpningen i 1998. Det ble tidlig etablert et godt sikkerhetssamarbeid med politi, brannvesen, ambulanse og tollvesen.
- Vi har rød linje til operasjonssentralen på Oslo lufthavn, forteller han.
Automatisk brannalarm sørger for at brannvesenet kan være på hotellet i løpet av to minutter. De får også melding om hvor i bygget brannalarmen har gått. Det er sprinkleranlegg over hele bygningen, og hvert rom er en branncelle med egne detektorer. Dersom noe er ute av funksjon, eller en gjest finner på å skru ned detektoren på rommet sitt, blir dette oppdaget av systemet.
Frityrbrann
På tampen av fjoråret fikk man testet ut brannberedskapen på alvor.
- Første juledag brøt det ut brann på kjøkkenet, forteller Nordby. Brannen oppsto i en frityrgryte, men kokken var kjapt ute og fikk slukket den. Umiddelbart etterpå var brannvesenet på stedet, og sikret at ilden ikke blusset opp igjen.
- Den første innsatsen var god, og heldigvis ble ingen personer alvorlig skadet, sier hotellsjef Jørgen Ljunggren. Til gjengjeld oppsto det en del vannskader, men man erfarte også at rutiner og opplæring fungerer bra. Den defekte termostaten som hadde forårsaket dramaet, ble naturligvis byttet ut.
Når brannalarmen går, skal to ansatte fra resepsjon og security gå til det stedet der alarmen ble utløst. Via walkie-talkie kan de bekrefte eller avkrefte at det brenner, og om nødvendig starte slukkingsarbeide. Først når det er bekreftet at det er brann, blir hotellet evakuert.
- Vi har 42 rømningsveier, sier Nordby, som dermed mener at 30.000 kvadratmeter store hotellet er godt dekket.
For å unngå at gjestene bruker tid på å ta med seg yttertøy og utstyr, har man en avtale med OSL om å bruke flyplassterminalen som møtested. Det blir printet ut lister flere ganger i løpet av dagen, slik at man har oversikt over hvor mange personer som til enhver tid oppholder seg på hotellet, selv om strømmen skulle gå eller datasystemet skulle gå ned.
- Det er veldig sesongavhengig hvor mange gjester vi har. Men i juli hadde vi rundt 800 sovende gjester på det meste, forteller Ljunggren. I tillegg er det mange som er innom på dagtid, i forbindelse med møter og konferanser.
Beredskap
![]() |
Hotellsjef Jørgen Ljunggren og teknisk- og sikkerhetsansvarlig Tor-Amund Nordby har kontinuerlig fokus på gjestenes sikkerhet. |
På den andre siden kan man ikke være sikker på hva som skjuler seg i en forlatt bag. Dersom man ikke klarer å oppdrive eieren, må politiet kobles inn, for å forsikre seg om at den ikke kan skjule for eksempel en bombe. Selv om terrorbildet har forandret seg betraktelig de siste årene, og sikkerheten ble skjerpet etter 11. september 2002, anser ikke Nordby og Ljunggren dette som den største trusselen mot hotellet. Riktignok har man fortsatt et høyt nivå på beredskapen, men det er ikke den samme fokusen som umiddelbart etter angrepet mot World Trade Centre.
- Vi neglisjerer ikke terrortrusselen, men har den heller ikke høyest på listen, sier Ljunggren.
Usynlige trusler
Til gjengjeld har hotellet fått bryne seg på situasjoner med absolutt høyeste beredskap. I 1999 møttes Madeleine Albright, Vladimir Putin og Yasir Arafat på hotellet. Den gangen var hotellet naturlig nok tungt overvåket. Og det oppsto ingen problemer. Noe av utfordringen ved en slik situasjon er å ikke tilsidesette andre gjester.
- Det er moro med litt action. Da må vi heve oss litt og være ekstra på tå. Det stilles høyere krav til oss fra politiet enn det gjør til daglig, og vi blir nødt til å innordne oss litt annerledes, sier Nordby.I tillegg til de mer åpenbare truslene, er det også flere ”usynlige” farer å ta hensyn til. Dette gjelder blant annet legionellasmitte og hackere som kan bryte seg inn i hotellets datasystemer.
- Vi får stadig mer kunnskap, og må hele tiden finne ut hvordan vi kan ligge et hakk foran truslene, sier Ljunggren.
Det er også strenge rutiner dersom man for eksempel finner en død person på et av hotellrommene. For det første skal ingen av gjestene få vite om det, og politiet skal kobles inn umiddelbart. Ettersom det kan være en stor påkjenning for den ansatte som har funnet den omkomne, vil denne bli fulgt opp av bedriftshelsetjenesten.
-Mye kan skje på et så stort hotell, og det er vi forberedt på. Vi har en egen sikkerhetsmanual som tar for seg alt som kan skje, og som man kan ta tak i dersom man lurer på hva man skal gjøre i en spesiell situasjon, sier Nordby.