Brettmeny

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Gjestene får det de ser med ny teknologi i restauranten. Enn så lenge er det ikke mange som har testet ut digitale menyer, men utviklerne har klokkertro på ideen.

  

Systemet er nettbasert og gir gjesten mulighet til å bestille mat og drikke fra nettbrettet ved bordet. Det er enkelt og selvforklarende, og skulle gjesten likevel ha behov for en servitør er det ikke verre enn å gi beskjed via nettbrettet. Ordrene, om det er bestillinger, ønske om at en servitør tar turen bortom bordet eller at vedkommende ønsker å betale, sendes til en touchscreen ved kassa. Signalene går over det trådløse wifi nettet i restauranten.

 

Viser alt

På den digitale menyen ligger bilder av alle de forskjellige rettene som serveres, pris og eventuelle andre opplysninger restauranten ønsker å gi sine kunder. Gjestenes fordel er blant annet redusert ventetid på servitør og bestilling eller regningen. Bildene av rettene kommer i HD kvalitet med detaljert beskrivelse av rettene og gjesten kan velge alternativer for krydder eller hvor godt biffen skal stekes, for å nevne noen muligheter. Systemet kan også gi gjestene tilgang til ulik underholdning mens de venter, noe som kanskje er mest aktuelt for den yngre garde. Sosiale medier kan også implementeres slik som facebook og lignende.

Den digitale menyen kan også setes opp med forskjellige språk på menyen, en klar fordel for restauranter som også har internasjonalt gjestegrunnlag.

 

Fornøyd sushikokk

På Majorstua i Oslo er systemet installert i restaurant Sushi Tokyoog innehaver Ken Dogawa er strålende fornøyd.

– Dette fungerer veldig bra og passer svært godt inn i denne restauranten. Gjestene får god oversikt over menyen, og vi kan gi raskere servering, sier han. Selv er han spesielt fornøyd med muligheten til å la gjestene velge hvilket språk menyen skal presenteres på, siden han har et relativt stort tilsnitt av utenlandske gjester. Den eneste ulempen han kan komme på er i forhold til gjester som ikke er vandt til å bruke digitale verktøy.

At sushi-gjstene har lagt merke til konseptet er klart, denne tilbakemeldingen kom fra en av gjesten:

”Ufattelig kule interaktive menyer. Hele menyen presentert på en tablet. Denne kan du også bestille mat og drikke med. Kjempekult konsept.” En annen gjest, derimot, ga tilbakemelding på at det virket upersonlig og tungvindt og måtte bestille via nettbrettet når serveringspersonalet befant seg i umiddelbar nærhet.

 

Ser for seg økning

Selv om starten har vært litt trå, ser MenuPartner som levere dette systemet at markedet endelig er modent for den digitale hverdagen. De ser ingen gode argumenter for at en restaurant i dag skal bruke tid og penger på design, endring av priser og innhold, samt utskrift eller innbinding av tradisjonelle papirmenyer.

– Vi har akkurat installert systemet på O'Learys i Stockholm og fått bestilling fra en tapasrestaurant, sier Erlend Strømnes i MenyPartner. Han medgir at introduksjonen av digitale menyer på i det norske markedet har gått treigere enn de hadde forventet ved oppstart.

– Men nå begynner det å løsne, sier han. 

Teaser:

Gjestene får det de ser med ny teknologi i restauranten. Enn så lenge er det ikke mange som har testet ut digitale menyer, men utviklerne har klokkertro på ideen. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Innehaver Ken Dogawa ved Sushi Tokyo er svært fornøyd med de elektroniske menyene.
Powered by Labrador CMS