Brannsikkerhet - rømningsveier
Hotellbygg er ofte store og komplekse. Slike branner har opp i historien fått mye oppmerksomhet og store konsekvenser. Veldig ofte har man sett store at tap av menneskeliv og hotellkjedene har slit med sitt omdømme i flere år etterpå. I de nyere årene har vi i Norge vært heldig med at stilles strenge brannkrav i forbindelse med brannsikkerhet, men det gjelder å være kontinuerlig operativ innenfor brannsikkerhetsarbeidet.
DET ER DITT ANSVAR Å FOREBYGGE BRANN
Tenk deg at ditt hotell brenner. Mennesker blir skadet og i verste fall kan noen omkomme i brannen. Søkelyset vil være rettet mot deg. Du skal ta deg av pårørende, ansatte, kolleger, politi, media og myndigheter. Eksperter vil stille spørsmål om brannsikkerheten i hotellet var ivaretatt. Har du svaret klart? Hvordan står det til med brannsikkerheten i ditt hotell?
I den senere tid har Norge vært forskånet for alvorlige hotellbranner med tap av menneskeliv. Betyr dette at det står bra til med brannsikkerheten i norske hoteller? Dessverre viser en spørreundersøkelse blant landets brannvesen i 2002 følgende nedslående resultat:
• 69 % mener at hotellene slurver med brannøvelser og brann vernopplæring
• 62 % mener at hotellene har for dårlig brannteknisk dokumentasjon
• 52 % mener at de som eier og driver hotellene har for lite kunnskaper om brannsikkerhet
Konklusjon: Det forebyggende arbeidet for å sikre menneskeliv, arbeidsplasser og materielle verdier må intensiveres.
RØMNINGSVEIER OG EVAKUERING
For at rømningstiden skal være kortest mulig, er det viktig med gode rømningsveier. En god rømningsvei er oversiktlig, godt merket og belyst, samt fri for tilfeldig lagret gods. Det stilles strenge krav til rømningsveier fordi:
• Brann sprer seg raskt
• Brann utvikler giftig røyk
• Røyken gir dårlig sikt
• Mennesker kan få panikk i en brannsituasjon
• Rømning av mange personer krever enkle og oversiktlige rømningsveier
Selv om brannalarmen går, kan en oppleve at gjestene er passive. De tror kanskje at alarmen er falsk, eller de venter på at personalet skal reagere. Jevnlige brannøvelser for alle ansatte,
med både praktiske, teoretiske og motiverende momenter er viktig for å skape den nødvendige tryggheten. Et godt trenet personale vil skape trygghet for gjestene ved evakuering. Hver enkelt må vite nøyaktig hva hun eller han skal gjøre når alarmen går.
ANSVAR
Den enkelte ansatte har et ansvar for sin egen arbeidsplass, sine kolleger, gjester og omgivelser. De er alle et ledd i en kjede som skal fungere i hverdagen, men også dersom en nødsituasjon oppstår. Alle medarbeidere, både faste ansatte, nye ansatte og vikarer skal ha opplæring om sikkerhetsregler knyttet til vedkommendes arbeids oppgaver. Som eksempel kan en nevne tømming av askebegre, bruk av levende lys, elektriske installasjoner, lukking av branndører, rømningsveier, slokkeutstyr, alarmanlegg og ikke minst orden og renhold.
Opplæringen må foregå kontinuerlig for å skape en sikkerhetskultur. De ansatte må motiveres til å melde fra straks de finner mangler som går ut over brannsikkerheten. Ved å involvere alle i brannsikringsarbeidet, vil den totale sikkerheten ved hotellet bli langt bedre.
GJESTENE
For gjestene er hotellet ofte et ukjent område. Derfor er det viktig med god informasjon. På alle rom i hotellet skal det være opphengt lett synlig sikkerhetsinformasjon om:
• Rømningsveier (heis er ikke rømningsvei)
• Bruk av nøkler/nøkkelkort
• Plassering av slokkeutstyr
• Røyking på senga
• Opptreden ved brannalarm
• Hvordan varsle brann
• Brannvesenets nødnummer: 110
En enkel brosjyre kan være en fornuftig måte å informere om brannsikkerhet. Et lite innslag på hotellets interne TV-kanal er også en god løsning. Gjester som er bevegelseshemmede, blinde, døve eller har andre handikap må få spesiell oppmerksomhet og bli tildelt lett tilgjengelige rom hvor bruk av heis ikke er nødvendig. Et godt trenet personale skaper trygghet for gjestene ved evakuering.
Kilde: Norsk Brannvernforening / Vesta forsikring
Morten Meen Gallefos er brann- og sikkerhetsingeniør