Sunnere frokost på hotell

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Frokosten er et viktig kriterie i valg av hotell, og mange hotellkjeder har valgt å gjøre dagens første måltid til en grønnere, friskere og sunnere opplevelse. 

En undersøkelse gjennomført av hotellkjeden Rica viser at frokosten er svært viktig for om gjestene velger å komme tilbake til hotellet eller ikke. 

- De viktigste kriteriene når folk velger hotell er pris, beliggenhet og frokost, sier Martina Rabsch, som har ansvaret for mat og drikke på 50 Rica-hoteller og 33 partnerhotell i Norge, i en pressemelding. 

Kjeden er blant dem som har valgt å satse stort på en bedre og sunnere frokost de siste årene, og alle som jobber med frokosten er kurset for å økt kunnskap og kompetanse.

- Presentasjonen av frukt og grønt er svært viktig for oss. Friskpresset juice av frukt og grønnsaker er veldig populært, sier Rabsch, som mener at en god frokostopplevelse på hotellet er utrolig viktig.

– En god frokost kan veie opp for andre forhold gjesten kan være misfornøyd med på et hotell, men det skal veldig mye til for å veie opp for en dårlig frokost, sier hun. 

 

Fersk juice

På Radisson-hotellet Oslo Plaza har man doblet mengden frukt og grønnsaker på frokostbuffeten på få år.

- Vi er også langt mer opptatt av kvalitet på produktene. Nå bruker vi for eksempel ordentlig gode tomater med smak og ikke de rimeligste standardtomatene, sier hotelldirektør Tarje Hellebust på Radisson Blu Oslo Plaza Hotel.

Juicen av i dag er heller ikke hva den engang var; nå lages det fersk og sunn juice av ananas, gulrot, eple, ingefær og lime rett foran gjestene. 

- Det er veldig populært, sier Hellebust. 

 

Oppkuttet frukt

Håkon Iversen, direktør for storhusholdning i frukt- og grøntleverandøren Bama bekrefter at utvalget av frukt og grønt på norske hoteller har økt veldig de siste årene, og han tror at nordmenns nye reisevaner har gjort oss mer opptatt av fersk frukt og grønt. 

– Når vi er på ferie i utlandet opplever vi at hotellene har flotte fat som bugner av frukt og grønnsaker, og derfor har vi begynt å kreve det samme av hoteller her hjemme, sier han.

I dag er det blitt vanlig at norske hoteller tilbyr gjestene ferdige oppkuttet frukt og grønt.

– Når man kutter opp frukten, spiser folk mer, og gjestene blir mer fornøyde, sier Håkon Iversen.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Frokostopplevelsen kan være avgjørende for hvorvidt gjesten kommer tilbake eller ikke. Her fra Rica Nidelven, som har høstet flere priser for sin frokost.
Powered by Labrador CMS